گلدوخت
سبد خرید خالی است.

انواع چرخ خیاطی کدام موارد هستند؟

انواع چرخ خیاطی

همراهان خوب سایت تخصصی گلدوخت، امروز مطلب بسیار جامعی را در خصوص انواع چرخ خیاطی برای شما آماده کرده ایم.

انواع چرخ خیاطی برای کاربرد های مختلف: ویژگی های بهترین چرخ خیاطی با جزییات کامل مطرح شده است

می دانم که شما در این فکر هستید که یک چرخ خیاطی خریداری کنید و به همین دلیل این سایت را انتخاب کرده اید. هر زمان که می خواهید وسیله جدیدی بخرید ، گیج می شوید. شما به دنبال بهترین نوع چرخ خیاطی هستید که بر حسب بودجه مالی خود بخرید. بهترین چرخ خیاطی در بازار کدام است؟ انواع چرخ خیاطی برای چه کاری مورد استفاده قرار می گیرند؟ اگر در فکر خرید یک چرخ خیاطی هستید ، باید با انواع مختلف و کارایی آنها آشنا باشید ، سپس می توانید بهترین محصول را انتخاب کنید.

در صورتی که شما خیاطی تازه کار باشید می توانید از هر فرد متخصصی در این حیطه راهنمایی بگرید. در این مطلب ، اطلاعات دقیقی در زمینه ی انواع چرخ خیاطی و کارایی های آنها در اختیار شما قرار می دهم و فکر می کنم این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا چرخ خیاطی مناسبی برحسب نیازهایتان انتخاب کنید.

مرتبط بخوانید: راهنمای جامع خرید چرخ خیاطی

انواع چرخ خیاطی برحسب مکان مورد استفاده آنها

به طور کلی چرخ های خیاطی، در دو مکان، خانه و کارخانه به کاربرده می شود. براین اساس دو نوع چرخ خیاطی داریم :

  • چرخ خیاطی صنعتی
  • چرخ خیاطی خانگی

از انواع چرخ خیاطی صنعتی در کارخانه ها استفاده می شود. برخی از این چرخ ها برای دوخت دکمه سردست پیراهن های مردانه طراحی شده اند و برخی دیگر برای دوخت بند کمر شلوراهای جین استفاده می شوند. این چرخ ها برای استفاده طولانی مدت و دوخت های  حرفه ای طراحی شده اند. ساختار آنها از قطعات و موتورهای پرقدرت و بادوامی تشکیل شده است. چرخ دنده ها ، محفظه ، شاتون ها و بدنه چرخ خیاطی های صنعتی از مواد با کیفیتی مانند آلیاژ آلومینیوم ساخته شده اند.

این چرخ ها به نسبت چرخ خیاطی های خانگی بزرگترند و قادر هستند در حداقل زمان ، دوخت های زیادی را انجام دهند و از چرخ خیاطی های خانگی، گرانتر هستند.

چرخ خیاطی های صنعتی فاقد مارک خاصی می باشند. موتور چرخ خیاطی های صنعتی، می تواند بر روی هر چرخ صنعتی سوار شود . موتور چرخ های سر دوز و راسته دوز یکسان هستند و همچنین ماسوره و پایه  در بین مارک ها قابل تعویض می باشد.

موتورهای صنعتی به دو دسته تقسیم بندی می شوند. دسته بندی انواع چرخ خیاطی از نظر موتور های صنعتی:

سروموتور : مصرف برق آنها اندک است و در زمانی که از آنها استفاده نمی شود ، هیچ گونه صدایی ندارد. که در ماشین های جدید در داخل بدنه کار گذاشته می شود و در ماشین های قدیمی در زیر میز مانند موتور های کلاچ نصب می شود.

موتور کلاچ : همان موتور های قدیمی است که حتی در زمانی که در حال استفاده نیستند هم می چرخند.

انواع چرخ خیاطی

انواع چرخ خیاطی

 

انواع چرخ خیاطی از چرخ خیاطی های صنعتی برحسب طراحی بازوی آنها

  • بازو مسطح
  • بازو بلند
  • بازو سیلندری
  • مدل بدون بازو

مرتبط بخوانید: آموزش خیاطی به کودکان

بازو مسطح

ساختار و طراحی چرخ خیاطی صنعتی بازو مسطح، همانند چرخ خیاطی قدیمی است، زیرا سوزن و بازو آن در پایه ی مسطح و با مساحت بیشتر قرار گرفته است  که همانند چرخ خیاطی های خانگی قدیمی است و برای دوخت پارچه های معمولی استفاده می شود

 

 

 

انواع چرخ خیاطی

انواع چرخ خیاطی

بازو سیلندری

این نوع از انواع چرخ خیاطی برخلاف چرخ های بازو مسطح،  دارای ستون افقی باریکی می باشد، تا بتوان به راحتی پارچه را در زیر ستون به حرکت در آورد. قطر سیلندر معمولا بین 6 تا 16 سانتی متر است. این چرخ خیاطی برای دوخت های سردست ، پارچه های ضخیم تر و کفش ها استفاده می شود.

 

 

 

 

انواع چرخ خیاطی

انواع چرخ خیاطی

  پایه بلند

این نوع از انواع چرخ خیاطی دارای ستون عمودی در پایه       زیرین چرخ هستند، ارتفاع این ستون از 10 تا 45 سانتی متر   می باشد. و کمـپلت، ماســوره و کارپیش بـر در ایـن سـتـون عمودی قرار گرفته است. چرخ های پایه بلند برای دوخت چرم ، چکمه و دستکش به کار می رود.

 

 

 

 

 

 

انواع چرخ خیاطی

انواع چرخ خیاطی

چرخ خیاطی مدل بدون بازو

این نوع از انواع چرخ خیاطی ها بسیار کم کاربرد هستند و اپراتور باید توسط یک ستون افقی دستگاه را به کار بیاندازد ، دوخت آنها به میزان طول ستون محدود می باشد و برای دوخت سرآستین ها و سرشانه مناسب هستند.

 

 

 

 

 

 

 

چرخ خیاطی خانگی

چرخ خیاطی خانگی برای زنان خانه دار و یا استفاده خانگی هستند. این چرخ ها برای پارچه های مختلف استفاده می شوند و قادر به انجام هر نوع دوختی می باشند اما آنها را نمی توان برای دوخت های سنگین استفاده کرد. این چرخ دنده های این ماشین ها اغلب از جنس پلاستیک و یا نایلون می باشد  سرعت این چرخ ها زیاد نیست و برای افرادی که به آرامی کار می کنند ، بسیار مناسب است. علاوه بر استفاده این چرخ ها ، می توان آنها را برحسب کارایی و امکاناتشان دسته بندی کرد ، انواع چرخ خیاطی در دسته بندی چرخ خیاطی های خانگی ، 4 نوع هستند:

  • چرخ خیاطی دستی
  • چرخ خیاطی برقی
  • چرخ خیاطی کامپیوتری
  • چرخ خیاطی سردوز

 

انواع چرخ خیاطی

انواع چرخ خیاطی

چرخ خیاطی دستی از انواع چرخ خیاطی

این چرخ خیاطی ها را می توان در اکثر خانه های بزرگان و قدیمی ها دید، برای دوختن نیازی به برق ندارند. اگر چه تعداد آنها به نسبت چرخ های برقی و کامپوتری بسیار کمتر است اما به دلیل دوامش بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.این چرخ خیاطی ها از جمله مدل های قدیمی هستند که نیازمند فعالیت فیزیکی بیشتر فرد می شوند و از یک چرخ و پدال تشکیل شده اند که فرد با استفاده از پدال و پا ، چرخ را به کار می اندازد. این چرخ ها از آهن ساخته شده و قادر به دوخت هر نوع پارچه ای مورد استفاده قرار می گیرند، اما بیشتر برای پارچه های نازک و نیمه ضخیم استفاده می شوند.

انواع چرخ خیاطی

انواع چرخ خیاطی

چرخ خیاطی الکترونیکی از انواع چرخ خیاطی

این چرخ خیاطی ها تنها یک موتور دارند. این موتور برق را به سمت سوزن هدایت می کند و همچنین دارای پدال برقی هستند . سرعت چرخ یا میزان فشاری که بر روی پدال وارد می شود ، کنترل می شود. خیاط  قادر به کنترل پارچه با هر دو دست است.     این چرخ خیاطی دارای صفحه دکمه است که انواع کوک ها و طول آنها را کنترل می کند. برخی از این چرخ خیاطی های برقی شامل عملکرد مکش خودکار ، نخ قطع کن اتوماتیک و جا دکمه سوراخ کن خودکار هستند. این نوع ماشین ها قابلیت دوخت انواع پارچه ها و دوخت های مختلف را دارند.

 

 

انواع چرخ خیاطی

انواع چرخ خیاطی

چرخ خیاطی کامپیوتری

این نوع چرخ خیاطی برای استفاده های تخصصی هستند و دارای صفحه نمایش ال ای دی یا ال سی دی یا صفحه لمسی بزرگی می باشند. در چرخ خیاطی های کامپیوتری اصلی می توان تعداد اندکی از دوخت های قبلی را ثبت کرد و به صورت خودکار کشش آن را فعال کرد. در چرخ خیاطی های پیشرفته تر ، می توان الگوهای دوخت پیچیده تر را هم انجام داد.

مرتبط بخوانید: نقد و بررسی ژانومه 802

این چرخ ها دارای پورت USB است و می توان دوخت ها را در کامپیوتر طراحی کرد و آن را به دستگاه متصل کرد و در نتیجه شما الگوی دوخت منحصر به خود را خواهید داشت. برخی از این چرخ های کامپیوتری پیشرفته ، الگوهای دوخت قبلی خود را که قبلا از اینترنت دانلود کردید را ثبت می کند. این نوع چرخ ها از چرخ های دستی و برقی گرانتر هستند. اما به این دلیل که می توان انوع پارچه ها را با آنها دوخت ، کماکان مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع چرخ خیاطی

انواع چرخ خیاطی

چرخ های سردوز از انواع چرخ خیاطی

این نوع چرخ ها برای دوخت لبه پارچه ها یا حاشیه دوزی به کار می روند. آنها به صورت خودکار لبه ها را کوتاه کرده و  می دوزند. سیستم برش این نوع چرخ ها موجب آن می شود که لبه دوزی به آسانی و راحتی انجام شود. سرعت این ماشین ها 1000 تا 9000 دور در دقیقه است. این چرخ های در کارخانه ها برای حاشیه و لبه دوزی استفاده می شوند. کارایی چرخ های سردوز کمتر از چرخ های خیاطی است. آنها از 2 تا 9 عدد دوک نخ و چندین سوزن برای دوخت استفاده می کنند. نمی توان چرخ های سردوز را جایگزین چرخ خیاطی کرد و باید آنها را در کنار چرخ خیاطی استفاده کرد و برای تزییات لباس و سردوزی استفاده می شوند.

 

مرتبط بخوانید: چگونگی استفاده از چرخ خیاطی برای مبتدیان

چرخ خیاطی های دستی و مکانیکی در برابر چرخ خیاطی کامپیوتری !!!!

در ابتدا ، افراد دچار سردرگمی می شوند که کدام یک از انواع چرخ خیاطی  دستی ، مکانیکی یا کامپیوتری را انتخاب کنند. در این قسمت در مورد معایب و مزایای این نوع چرخ خیاطی ها صحبت می کنیم.

مزایا و معایب انواع چرخ خیاطی کدام اند؟

امروزه ، چرخ خیاطی های پیشرفته ، ویژگی ها و روش های جدیدی برای دوخت ارائه شده است. چرخ خیاطی دستی ، ارزانتر هستند. اگر شما بودجه محدودی برای خرید دارید ، می توانید این نوع چرخ خیاطی را بخرید. با این نوع چرخ خیاطی می توانید دوخت های پایه را بزنید. اگر خیاطی مبتدی، هستید  این نوع چرخ خیاطی برای شما مناسب است. اگر در حال آموزش خیاطی هستید ، می توانید بعدا تمامی این راهکارها را در طول یادگیری پیاده کنید آنها بسیار بادوام اند. شما می توانید یک چرخ خیاطی دستی با مارکی بسیار خوب را با حداقل قیمت خریداری کنید زیرا به نسبت چرخ خیاطی های کامپیوتری بسیار ارزان هستند. اما اگر از این چرخ خیاطی ها به صورت مداوم استفاده کنید ، دچار دست و پا درد می شوید که برای سلامتی شما اصلا خوب نیست اما میتوان با خرید یک موتور این چرخ ها را برقی کرد که دیگر نیازی به چرخاندن با دست نخواهید داشت. هزینه ی سرویس آنها بسیار اندک است که این مسئله ، یک ویژگی بسیار مهمی برای این دست چرخ خیاطی ها است. نقاط منفی این نوع چرخ خیاطی آن است که نمی توانید دوخت های حرفه ی را انجام دهید و نمی توانید از بیشتر خدمات چرخ های خیاطی دیگر بهره ببرید. به طور مثال ، نمی توانید با این چرخ ها گلدوزی کنید.

چرخ خیاطی های کامپیوتری از انواع چرخ خیاطی دارای مزیت های مثبت بیشماری هستند. آنها قابل حمل هستند زیرا وزن بسیار سبکی دارند. آنها را می توانید همراه با خود به همه جا ببرید که این مسئله برای شما که فضای اندکی دارید ، بسیار مناسب است. این نوع چرخ خیاطی ها ، موتور بسیار قوی دارند و در نتیجه قادر به دوخت پارچه های بسیار ضخیم هم هستند. استفاده مستمر و مداوم از آنها بر روی این نوع چرخ ها تاثیر نمی گذارد و کیفیت دوخت چرخ های کامپیوتری بسیار عالی است و برای گلدوزی بسیار مناسب می باشند. آنها را می توان برای ذخیره دوخت قبلی برنامه ریزی کرد. اگر شما چرخ خیاطی برقی معمولی را هم انتخاب کنید ، می توانید از ویژگی های بیشمار آن بهره ببرید. اما چرخ خیاطی های کامپیوتری بسیار گران هستند.

چرخ خیاطی کامپیوتری و برقی کارایی بالایی دارند و شما باید براساس بودجه و نیاز خود ، آنها را انتخاب کنید. اگر بودجه شما اندک است می توانید به جای مدل پلاستیکی ارزان آن ، چرخ خیاطی مکانیکی  با کیفیتی را خریداری کنید، که برای شما بسیار مفید خواهد بود.

نتیجه گیری در خصوص انواع چرخ خیاطی

از شما کمال تشکر را دارم که کل این مقاله در خصوص انواع چرخ خیاطی را مطالعه کردید. امیداروم توانسته باشم اطلاعات مفیدی در زمینه ی انواع چرخ خیاطی در اختیار شما قرار داده باشم. اگر شما از این مقاله لذت برده اید ، فراموش نکنید که آن را در شبکه های مجازی مانند فیس بوک ، تویتر و گوگل به اشتراک بگذارید. در ضمن اگر درخصوص خرید انواع چرخ خیاطی سوالی دارید می توانید با کارشناس گلدوخت در تلگرام مشاوره آنلاین داشته باشید.

2
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    محمد تیر 3, 1397 پاسخ

    بسیار عالی بود .

    محمدرضا تیر 3, 1397 پاسخ

    ممنون از سایت خوبتون