گلدوخت
سبد خرید خالی است.

معرفی انواع سوزن خیاطی و کاربردهای آن

انواع سوزن چرخ خیاطی

مقدمه

اولین اقدامی که برای دوختن با چرخ باید انجام دهید، انتخاب سوزن مناسب است. چون اگر با سوزن نامناسب شروع به دوخت کنید، ممکن است پارچه سوراخ شده یا زیر چرخ جمع شود و یا حتی اصلا دوخته نشود. موقع انتخاب سوزن‌ چرخ خیاطی با دو سوال مواجه می‌شوید. از چه شماره‌ای و چه رنگی استفاده کنیم؟ اصلا معانی این شماره و رنگ‌های سوزن چیست؟ اگر این سوال شما هم هست حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

در مقاله امروز گلدوخت قصد داریم به معرفی انواع سوزن خیاطی و هم چنین کاربرد های آن برای شما بپردازیم. شما با انواع سوزن خیاطی آشنا هستید؟ کاربرد های انواع سوزن خیاطی را می دانید؟!

 

چرخ خیاطی ژانومه

چرخ خیاطی ژانومه 3770

سوزن مناسب را چگونه انتخاب کنیم؟

انتخاب سوزن بسیار مهم است. امروزه متناسب با نوع پارچه و چرخ خیاطی، انواع سوزن وجود دارد. هنگام خرید سوزن باید نوع چرخ خیاطی، پارچه و نوع نخ مورد استفاده را در نظر بگیرید. باید بدانید بهترین سوزن برای شما کدام‌ یک است.
با هر شش تا هشت ساعت دوخت، سوزن کارآیی خود را از دست می‌دهد. در صورت استفاده از پارچه‌های سنگین این طول عمر کوتاه‌تر می‌شود.

خوش‌بختانه قیمت سوزن چرخ خیاطی مقرون به صرفه است. می‌توانید بعد از هر پروژه آن را عوض کنید. هنگام انتخاب سوزن مناسب، باید سایز سوزن، شماره و رنگ آن را بدانید. چراکه به‌طور مستقیم با پارچه درحال دوخت، مرتبط است.

بهترین سوزن در سراسر دنیا، سوزن ارگان یا organ است. سوزن چرخ ارگان اصل، دارای علامت استاندارد ژاپن است. میزان شکستگی و قیمت سوزن چرخ خیاطی باتوجه به برند و کشور سازنده متفاوت است. تایوان، ژاپن و چین بیشترین عرضه کننده انواع سوزن چرخ‌اند.

کدام سوزن از انواع سوزن خیاطی برای کار شما مناسب تر است؟

 سوزن یونیورسال (Universal needles)

برای مقاصد کلی با نوک کمی گرد. این سوزن برای بیشتر پارچه های بافت و کشبافت، چرم و جیر مصنوعی کاربرد دارد.
پارچه هایی بیشتر با جنس بافت و برخی با جنس کشبافت ، لینن (کتانی)، نایلون، پلی استر، تور، مخمل، پشم، حریر، پشم گوسفند

سوزن بال پوینت (جرسی) (Ball point or jersey needles)

دارای نوک منحصر به فرد گرد که می تواند به جای برش پارچه روی آن بلغزد.
این سوزن برای جنس های گره دار زمانی که با پارچه های کشبافت ثابت، پارچه هایی با استفاده از کشبافت گره تنگ، کشبافت شیاردار، کشبافت دوتایی، پارچه کشبافت (جرسی)

 

چرخ خیاطی

چرخ خیاطی ژانومه مدل jj70

سوزن استرچ (Stretch needles)

دارای نوک گرد و برآمدگی کوچکی است که با عبور نخ سبب ایجاد حلقه ی بزرگی می شود، و از قلم افتادن دوختی جلوگیری می شود.پارچه های با جنس کشباف های نازک، اسپندکس، مخصوص لباس زیر، استرچ، لیکرا (مخصوص لباس ورزشی کشی)، ابریشم کشبافت

سوزن جین / کتان (Jeans or Denim needles)

دارای یک میله محکم، نوک فوق العاده تیز و جای نخ بسیار باریکی می باشد.
موارد استفاده در پارچه های جین، پارچه های کرباس (کنف)، پارچه های جناغی ضخیم، پارچه های بافت محکم

سوزن لحاف دوزی (Microtex needles)

سوزن لحاف دوزی دارای نوک بسیار نازک، بلند و تیز، مناسب برای دوخت پارچه های چند لایه است. سوزن لحاف دوزی در پارچه های لحاف نخی و پنبه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

مرتبط بخوانید: سیستم فشار پایه چرخ خیاطی و کاربرد آن

سوزن چرم (Leather needles)

سوزن چرم دارای یک لبه برش کمی پیچیده در نقطه و به راحتی در چرم نفوذ می کند. پارچه های مورد استفاده با چرم طبیعی و چرم جیر، از چرم و یا جیر مصنوعی استفاده نکنید.

سوزن میکروتکس یا شارپ 

سوزن میکروتکس یا شارپ دارای نوک فوق العاده تیز که بسیار ظریف در الیاف پارچه فرو میرود، که کار لبه دوزی بسیار عالی انجام می دهد.
پارچه های مورد استفاده پارچه های لطیف، پارچه های ظریف، چرم و جیر مصنوعی، مواد پوشش داده شده، میکرو فیبر، پارچه های اورگاندی، پارچه های کارشده (پولک دار)، ابریشمی، تافته

سوزن سلف ریدینگ

سوزن سلف ریدینگ  دارای جای نخ باز برای این که بتواند خودش نخ را درون سوزن جای دهد. پارچه های مورد استفاده بسیاری از پارچه های بافت و برخی از کشبافت ها. همچنین برای چرم مصنوعی و جیر مصنوعی کاربرد دارد.

 

چرخ خیاطی ژانومه

چرخ خیاطی ژانومه مدل n788

عدد روی سوزن چه معنایی دارد؟

اندازه‌ی سوزن‌ها با استفاده از شماره‌ی آن‌ها مشخص می‌شود. هنگام خرید سوزن چرخ خیاطی، از شما شماره‌ی‌ سوزن را می‌پرسند. اگر توجه کرده باشید، حتما دیدید روی سوزن‌های خیاطی، دو شماره ثبت شده‌است. . اعداد 60 تا 110 نشان دهنده‌ی سیستم متریک اروپایی‌اند. در حالی که اعداد 8 تا 18 نشان دهنده‌ی اندازه سوزن آمریکایی‌اند.

به عنوان مثال، اگر بر روی یک سوزن نوشته شده باشد 90/14، به معنای اندازه 90 اروپا و اندازه‌ی 14 ایالات متحده است. به عنوان یک قاعده کلی، اعداد پایین‌تر و کوچک‌تر نشان دهنده‌ی نازک و ظریف بودن و اعداد بالاتر، نشان دهنده‌ی ضخیم بودن سوزن چرخ خیاطی است.

 

انواع سوزن بر اساس شکل

  • سوزن دوقلو: که دارای دو نوع سوزن دوقلوی پهن و باریک‌اند. سوزن دوقلو پهن برای راسته‌دوزی و مدل باریک آن، برای حاشیه‌دوزی استفاده می‌شود. همچنین سوزن باریک، برای دوخت موازی و هم‌زمان دو ردیف کاربرد دارد. روی پارچه دو ردیف دوخت موازی و پشت پارچه یک ردیف دوخت زیگزاگ ایجاد می‌کند.
  • سوزن سه سوزنه: که فقط و فقط برای چرخ‌های ویگولوری طراحی شده‌است.
  • سوزن شمشیری: مناسب استفاده برای تمامی چرخ خیاطی‌ها است. از این نوع سوزن، فقط برای کنف‌دوزی استفاده می‌شود.
  • سوزن ریون‌دوزی یا سوزن ژرسه‌دوزی: مناسب برای پارچه‌های کشی، نازک‌دوزی، ژرسه‌ها و انواع استرچ‌ها است. این سوزن ته‌سوخته است و باید شماره 90 باشد. سوزن دم سیاه یا ته‌سوخته نام دیگر این سوزن است. سایر سوزن‌های ته‌رنگی و سررنگی همگی تقلبی‌اند.
  • سوزن پس دوزی: با شکل ظاهری سرکج و منحنی مورد استفاده در چرخ‌های صنعتی است. برای دوخت مخفی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شماره سوزن‌ها

توجه داشته باشید برخی از این شماره‌ها، برای سوزن‌های چرخ خیاطی نیست. چرخ خیاطی، سوزن‌های خیلی ظریف یا خیلی ضخیم را نمی‌پذیرد. شما برای استفاده از این دسته سوزن‌ها باید از دست استفاده کنید.
8-10 (60-70): سوزن‌هایی با اعداد بین این شماره‌ها، برای دوخت پارچه‌های ظریف و سبک مناسب‌اند.(مانند ابریشم خوب، حریر)
11-12 (75 تا 80): از سوزن‌هایی با شماره بین این اعداد، برای دوخت پارچه‌های سبک استفاده می‌شود.(مانند پارچه‌های پنبه‌ای)
14 (90): از سوزن‌هایی با شماره بین این اعداد برای دوخت پارچه‌هایی با ضخامت متوسط استفاده می‌شود.(پنبه‌ای بافته شده، پارچه کتان، ژرسه و پشمی نازک)
16 (100): از سوزن‌هایی با  این اعداد برای دوخت پارچه‌های ضخیم استفاده می‌شود.(مانند پارچه جین)
18 (110): از سوزن‌هایی با این شماره برای دوخت پارچه‌های بسیار ضخیم و سنگین استفاده می‌شود.(جین سنگین، اثاثه یا لوازم داخلی منزل)
20 (120): سوزن‌هایی با این شماره بسیار ضخیم‌اند و نوک تیزی ندارند و برای دوخت پارچه‌های خیلی خیلی ضخیم استفاده می‌شوند.

عکس چرخ خیاطی

 

رنگ سوزن چرخ خیاطی

برخی شرکت‌ها، برای اینکه راحت‌تر بتوانیم سوزن‌های خیاطی مورد نظر خود را پیدا کنیم، رنگ‌هایی برای آنها قرار داده‌اند. این رنگ‌ها مانند شماره سوزن، به عنوان یک قرارداد پذیرفته شده‌است. شما لازم نیست حتما شماره سوزنی را که نیاز دارید، حفظ باشید. با به یادآوری رنگ سوزن، می‌توانید کاربرد آن را حدس بزنید.

 

 

 

تشخیص سوزن تقلبی از اصل

هر چه انتهای قسمت تخت سوزن، صاف‌ و تخت‌تر باشد، بیشتر نشان‌دهنده اصل و اورجینال بودنش است. در این صورت، روی میل سوزن راحت می‌نشیند و نمی‌شکند. همچنین نخ را پاره نمی‌کند.
سوزن اصل، بسیار براق‌تر از سوزن چرخ تقلبی است.
در سوزن چرخ اورجینال باکیفیت، در قسمت بالای آن نام برند و شماره سوزن حک شده‌است.

 

شماره سوزن چرخ خیاطی

حتی اگر شما یک خیاط حرفه‌ای باشید و یا چرخ خیاطی پیشرفته و بهترین پارچه را هم استفاده کنید، اگر سوزن چرخ شما متناسب نباشد، نمی‌توانید دوخت خوبی داشته باشید. همچنین ممکن است در طول انجام کار آزار ببینید. چرا که انتخاب سوزن مناسب، بسیار اهمیت دارد و باید به نوع پارچه و نخ مورد استفاده خود، توجه داشته باشید. اگر برای پارچه‌های نازک از سوزن اندازه بزرگ استفاده کنید، بافت پارچه، آسیب می‌بیند.

در این مطلب سعی کردیم تمام موارد مربوط به سوزن چرخ، از انواع و اندازه سوزن تا روش‌های تشخیص سوزن تقلبی را بیان کنیم. چرا که هر چقدر اطلاعات شما کامل‌تر باشد، می‌توانید هنگام خرید سوزن چرخ خیاطی، انتخاب راحت‌تری داشته باشید. امیدوارم با این مقاله، اطلاعات خوبی از انواع سوزن به دست آورده باشید و بهترین سوزن چرخ خیاطی را استفاده کنید.
.

1
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    کیان اسفند 8, 1397 پاسخ

    منون از سایت عالی شما