گلدوخت
سبد خرید خالی است.

نکات دوخت پارچه های کشباف و ژرسه

دوخت پارچه های کشباف و ژرسه

نکات مهمی در خصوص دوخت پارچه های کشباف و ژرسه وجود دارد که باید به آن دقت نمود. اگر شما تا کنون هیچ وقت لباس های از جنس مواد مصنوعی ندوخته اید، پارچه های کشباف بهترین انتخاب برای اقدام به دوخت این دست پارچه ها است. پیش از دوخت پارچه های کشباف ( ژرسه ) باید عوامل مختلفی را رعایت کنید  که نظیر وارد لازم و تکنیک های مخصوص دوخت این پارچه ها است. مهم ترین نکاتی را که برای دوخت پارچه های ژرسه یا کشباف باید رعایت کنید ، شامل :

  1. سوزن : همیشه از سوزن های بال پوینت یا سوزن ژرسه دوزی برای چرخ خیاطی خود استفاده کنید. دقت کنید که اندازه سوزن به ضخامت پارچه بستگی دارد.
  2. نخ : از نخ های باکیفیت، بادوام و نازک نظیر نخ های ابریشمی ، نایلونی و پلی استر استفاده کنید.
  3. روش ها : چرخ خیاطی شما باید همیشه کشش و انعطاف موردنیاز پارچه را در محل موردنیاز خود فراهم سازد (مانند افزایش قد شلوار ).

مشاهده چرخ خیاطی های ژانومه

روش های زیر برای داشتن دوخت های زیبا و با قابلیت کشسانی و منعطف می باشد.

  • برای دوخت پارچه های کشباف و ژرسه را به آرامی در امتداد دوخت بکشید
  • دوخت های زیگزاگ و نزدیک بهم و بلند بزنید.
  • از حالت دوخت کشی چرخ خیاطی خود استفاده کنید.
  • از دوخت های لبه دوزی استفاده کنید.

 

مرتبط بخوانید: معرفی انواع سوزن خیاطی

 

تدارکات مورد نیاز برای دوخت پارچه های کشباف و ژرسه :

برای دوخت پارچه های کشباف و ژرسه باید از مواد مورد نیاز دوخت استفاده کنید که اصلی ترین بخش دوخت پارچه های ژرسه هستند و اگر شما از نوع مناسب آنها استفاده نمی کنید ، دوخت شما در نهایت زیبا نمی شود و حتی درزها های آن شکافته خواهد شد.

 

  1. نخ ها : همانطور که قبلا هم ذکر کردم ، از نخ های با قابلیت کشسانی  استفاده کنید نه نخ های کشی. بهترین انتخاب استفاده از نخ های پلی استر است و اگر ضخامت آنها کم باشد ، دوخت شما بهتر خواهد شد .فقط به یاد داشته باشید که از نخ های پنبه ای استفاده نکنید.
  2. سوزن های ژرسه دوزی : این نوع سوزن ها که به آنها سوزن های ژرسه دوزی و یا سوزن دم طلایی و یا دم آبی هم می گویند و هیچ گونه حفره و سوراخی بر روی پارچه ژرسه ایجاد نمی کنند . شماره سوزن های ژرسه دوزی معمولا 11 می باشد
  3. سوزن دوقلو : این سوزن برای درزهای مرتجع به کار می رود که همان حالت لبه دوزی است. این سوزن برای دوخت پایین لباس ها بسیار مناسب است و دوخت های زیگ زاگی و مستقیمی بر رو و زیر پارچه ایجاد می کند و در واقع بدین شکل لبه پارچه را می دوزد. این سوزن ها هماند سوزن ژرسه دوزی هستند.
  4. لایی گذاشتن : در برخی از اوقات برخی از قسمت های لباس را ضخیمتر تر کرد بنابراین باید از پارچه لایی یا آستر ژرسه استفاده کرد . همچنین می توانید از لایی چسب ( از یک لایی با عرض 1 سانتی متر با قابلیت چسبیدن ) استفاده کنید ، اگر لایی چسب نداشتید می توانید از لایی ، آستر و یا تکه های پارچه برای ضخیم شدن بهره ببرید.
  5. پایه سردوزی یا برش : در چرخ خیاطی معمولی تنها پارچه زیری را نگه داشته اما این فشار بر روی پارچه رویی هم تاثیر می گذارد که این امر موجب دوختی منظم می شود البته این روش الزامی نیست اما به دوخت شما کمک می کند.

مرتبط بخوانید: کسب درآمد از خیاطی

 

در حال حاضر در مورد چهار راهکار اصلی برای دوخت های کشی و دارای قابلیت ارتجاعی صحبت کردیم ، شما باید یکی از این موارد را نظیر نوع پارچه را انتخاب کنید. چرخ خیاطی شما هم راهکارهای مختص به خودش را دارد و به شما پیشنهاد می کند :

  1. دوخت مستقیم : همان روش نگه داشتن و کشیدن است. شما باید از مهارت خیاطی خوبی برخوردار باشید زیرا باید یک قسمت پارچه را نگه دارید و قسمت دیگر را بکشید و همزمان بدوزید. استفاده از این روش ، زمانی که شما دوخت لباس را تمام می کنید موجب آن می شود که دوخت شما حالت ارتجاعی داشته باشد و در پارچه های کشباف بسیار موثر است.
  2. دوخت زیگ زاگ : دوختی بلند و باریک است. شما به کوک های که دارای قابلیت ارتجاعی اند می رسید. این دوخت برای پارچه کشباف و ژرسه که کشش آنها در حدود 20 تا 25 درصد است ، بسیار کمک می کند مانند پارچه های کشباف نخی.
  3. دوخت کشی : براساس دستورالعمل های چرخ خیاطی شما می توانید دوخت کشی که دارای قابلیت کشسانی است را انتخاب کنید. اگر لباس یا پارچه قابلیت کشسانی بالایی ندارد از روش های 1 یا 2 استفاده کنید.
  4. لبه دوزی : دوخت های لبه پارچه باید به صورت کشی باشند.برای استفاده از دستگاه های سردوز  باید مهارت خاصی داشته باشید. اگر شما این دستگاه را دارید از روش های 1 و 2 برای دوخت لبه ی پارچه استفاده ببرید.

آسان ترین تکنیک استفاده از دوخت زیگ و زاگ  به همراه روش 4 است ، لبه دوزی ، تا به راحتی دوخت خود را به پایان ببرید. قبل از آن باید برخی تست های روی پارچه خود انجام دهید ، به طور مثال یک تکه پارچه را انتخاب کنید و دوخت های کشی را روی آن پیاده کنید و زمانی که به دوخت موردنظر که هیچ گونه سوراخی روی پارچه ایجاد نمی کرد، رسیدید . اقدام به دوخت های به طول 2.5 میلی متر و عرض 0.5 میلی متری روی پارچه بکنید.

اگر در هنگام دوخت پارچه های کشباف و ژرسه ، پارچه جمع شد ، از روش های زیر استفاده کنید :

  1. کشش نخ را اندکی کم کنید.
  2. کشش پایه چرخ را اندکی کم کنید ( البته اگر چرخ خیاطی شما این گزینه را داشته باشد )
  3. اگر چرخ خیاطی شما باعث « ریش ریش شدن » پارچه می شود. از مقداری دستمال کاغذی برای استفاده به عنوان حائل بین چرخ و پارچه استفاده کنید.

 

دوخت پارچه کشباف

 

روش های برش پارچه دوخت پارچه های کشباف و ژرسه

برش پارچه های کشباف و ژرسه که ضخامت اندکی دارند به نسبت پارچه های که فاقد قابلیت کشسانی هستند ، سخت تر است. شما می توانید از قیچی معمولی استفاده کنید اما بهتر که نکات زیر را دنبال کنید :

  1. یک وزنه روی پارچه قرار دهید و حتی می توانید از سوزن ته گرد هم استفاده کنید. اگر شما از وزنه استفاده کنید ، پارچه شما حرکت نمی کند و ثابت می ماند و شما می توانید با دقت بیشتری پارچه را قیچی کنید.
  2. از میز برش یا از کاتر دوار استفاده کنید . برای پارچه های ژرسه ، استفاده از کاتر بهتر است زیرا استفاده از قیچی ممکن است موجب انحراف برش شود.

مرتبط بخوانید: انواع چرخ خیاطی کدام است؟

نکات نهایی در خصوص دوخت پارچه های کشباف و ژرسه

امروز نکات بسیار زیادی برای شما ذکر کردیم، بیشتر این اطلاعات نظیراین نکات و ترفندها اصلا ترسناک و سخت نیستند. شما تنها باید از این نکات پیروی کنید و در آخر لباسی که دوختید ، بسیار زیبا و عالی خواهد بود. همانطور که شما برحسب این نکات در خیاطی پیشرفت می کنید ، سعی کنید این اطلاعات و نکات را برای دیگران هم مطرح کنید.

  1. از لایه چسب با قدرت چسبندگی بالا برای ثبات بهتر سرشانه لباس و پیشگیری از کج شدن آن استفاده می کنیم. سرشانه لباس حالت کشسانی خود را از دست می دهد و این مسئله در واقع برای این قسمت از لباس ضروری است. زمانی که از لایی چسب استفاده می کنید ، دوخت شما باید به صورت مستقیم باشد.
  2. در پایین لباس ، از روش سوزن دوقلو استفاده می کنیم که به دوخت ها حالت ارتجاعی می دهد و از شکافتن دوخت پیشگیری می کند. این سوزن ها در واقع دوختی همانند ماشین های میاندوز به شما ارائه می کند.
  3. برای لبه کناری و سرآستین از دوخت های مستقیم استفاده می کنیم و یک قسمت از پارچه را نگه داشته و به آرامی پارچه را در هنگام دوخت می کشیم. حتی می توانید از دوخت زیگ زاگ هم استفاده کنید.
  4. برای دوخت یقه ، می توانید از تکه های پارچه در این قسمت از لباس استفاده کنید مانند تکه پارچه های که برای آستین گرمکن ها استفاده می شود. درصورتی که طول یقه کمتر از سرشانه لباس باشد ، شما باید در هنگام دوخت این قسمت را نگه دارید. این روش برای پارچه های که دارای 20 الا 30 درصد حالت ارتجاعی هستند استفاده می شود ، در صورتی که دارید از پارچه های با قابلیت ارتجاعی 50 درصد  یا حتی بیشتر استفاده می کنید طول سرشانه لباس را اندازه گرفته و آن را با 0.7 جمع کرده تا بتوانید به الگوی یقعه لباس برسید.

تمامی این نکات تنها برای اینکه دوخت نهایی شما زیبا و قابل قبول باشد ، مطرح شدند. شما می توانید تمامی این نکات را در طی دوخت به کار ببرید.

شما را در پست بعدی می بینم.

3
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    کیان اسفند 8, 1397 پاسخ

    ممنون از مطالب عالی شما فروش وکیوم

    سمیه شهریور 29, 1399 پاسخ

    ممنون از لطف شما برای مقاله عالی فقط میزان کشباف به چه اندازه باید باشه به طور مثال اگر دور یقه ۲۰ سانتی متر هست کشباف رو چند سانتی متر بگیرم متشکرم اگر راهنمایی کنید

    حمیده آزاد تیر 16, 1400 پاسخ

    سلام لطفا در مورد پارچه های پولکی و اکلیل هم بذارین.