گلدوخت
سبد خرید خالی است.

بخش های چرخ خیاطی خود را بشناسید!

بخش های چرخ خیاطی


امروز در سایت تخصصی گلدوخت قصد داریم با معرفی بخش های چرخ خیاطی در خدمت شما عزیزان باشیم. چرخ خیاطی بخش‌های زیادی دارد و همه‌ی این بخش‌ها با اسامی شگفت انگیز و عملکرد مختلف آنها، می‌تواند برای کاربر تازه‌کار چرخ خیاطی هراسناک باشد.
اما چرخ‌ خیاطی برای افراد تازه‌کار، خیلی پیچیده نیست و هرچه بیشتر در مورد بخش‌های چرخ خیاطی بدانید، کمتر دچار آشفتگی و ترس می‌شوید.
در این راهنما، یاد می‌گیرید بخش‌های مختلف چرخ خیاطی چه نامیده می‌شوند و چه کاری انجام می‌دهند.
همزمان با مطالعه‌ی این لیست، به یاد داشته باشید، چرخ‌ ‌خیاطی های  همه‌ی این بخش‌ها را ندارند و هم‌چنین، یک بخش ممکن است بیش از یک نام داشته باشد.( برای مثال، چرخ دستی گاهی اوقات چرخ سیاه و … نامیده می‌شود.)

ماسوره

این قطعه، ابزاری استوانه ایی شکل است که برای تعبیه نخ زیرین استفاده می شود .مکان قرارگیری ان در زیر چرخ خیاطی قرار دارد.

مرتبط بخوانید : نقد و بررسی چرخ ژانومه 802

ماکو

ماکو، ماسوره را در چرخ خیاطی نگه داشته و امکان تنظیم کشش نخ زیر را به شما میدهد. در برخی چرخ ها ماکو در زیر چرخ خیاطی قرار گرفته و در برخی دیگر از رو درون چرخ  قرار میگیرد

ماسوره پرکن

ماسوره پرکن ، همراه با کشش نخ، ماسوره را می‌چرخاند. تا شما به راحتی بتوانید نخ زیرین را اماده کنید.

پایه‌ی جا دکمه :

به‌طور خودکار، بر اساس اندازه‌ی دکمه، اندازه‌ی جای دکمه در لباس را مشخص می‌کند. اگر شما نگران هستید که جای دکمه، متناسب با دکمه باشد، وجود پایه‌ی جا دکمه حس می‌شود.

کار پیش بر و یا دندانه

این شیار فلزی و کوچک در میانه‌ی دهانه‌ی صفحه‌ی فلزی( در آینده، در مورد آن می‌آموزید.) قرار دارد. کارپیش بر، همان چیزی است که پارچه‌ را در حین کار چرخ خیاطی جلو می‌کشد. میزان سرعت حرکت کارپیش بر، بستگی به میزان فشار بر روی پدال چرخ خیاطی دارد. هر چه قدر محکم تر پدال را فشار دهید؛ پارچه، سریع‌تر حرکت می‌کند.

توپی

توپی به شما این امکان را می‌دهد تا به صورت دستی، سوزن چرخ را بالا و پایین ببرید. زمانی که شروع به دوخت یک طرح می‌کنید، توپی را پایین می‌آورید تا سوزن، در پارچه فرو برود. وقتی می‌خواهید به دوخت لباس پایین دهید، توپی را برای بلند کردن سوزن از پارچه، بالا می‌آورید.

پدال

سرعت چرخ خیاطی را در زمان دوخت، کنترل می‌کند. فشار بیشتر روی پدال، باعث می‌شود تا چرخ سریعتر بدوزد. کاهش فشار روی پدال، سبب می‌شود تا دوخت آرامتر شود.

سوزن از بخش های چرخ خیاطی

سوزن همان چیزی است که نخ را در لا‌به‌لای تار و پود پارچه قرار می‌دهد. سوزن‌های چرخ خیاطی، اندازه‌های مختلفی دارند و همیشه اندازه سوزن، بستگی به ضخامت و نوع پارچه  دارد

مرتبط  بخوانید: آموزش کار با چرخ خیاطی

سوزن بند از بخش های چرخ خیاطی

وسیله‌ای است که سوزن را صاف و استوار در چرخ نگه می‌دارد.

صفحه‌ی سوزن از بخش های چرخ خیاطی

صفحه‌ی سوزن، صفحه‌ی فلزی و صافی است که زیر سوزن قرار دارد و ماسوره را می‌پوشاند. در زمان دوخت، سوزن درون صفحه فلزی سوزن پایین می‌رود. این صفحه، علائمی دارد که به عنوان راهنمای دوخت عمل می‌کنند. این علائم، به شما کمک می‌کنند تا میزان فاصله‌ی دوخت از حاشیه‌ی پارچه را اندازه بگیرید.

سوییچ برق از بخش های چرخ خیاطی

وسیله‌ای است که چرخ خیاطی را روشن و خاموش می‌کند. در بسیاری از چرخ‌های خیاطی، این سوییچ نزدیک به سیم برق قرار دارد و احتمالا به پدال متصل است.

پایه‌ از بخش های چرخ خیاطی

در زیر سوزن جای دارد و وظیفه‌ی آن، پرس کردن پارچه روی جلو برنده‌ی پارچه است و از لیز خوردن پارچه در هنگام دوخت، جلوگیری می‌کند. دو مدل پلاستیکی و فلزی از آن موجود است. هم‌چنین این پایه‌ها، قابل تعویض هستند. می‌توانید پایه عمومی را با نوع ویژه‌ی مربوط به دوخت خود مانند پایه‌ی جا دکمه لباس یا پایه‌ی دوخت زیپ تعویض کنید.

مرتبط بخوانید: نکات امنیتی در هنگام کار با چرخ خیاطی

اهرم پایه بالا کن

این مورد از بخش های چرخ خیاطی ، پایه فشاری را بالا و پایین می‌برد.
تنظیم کننده‌ی فشار : میزان فشار را به کمک پایه‌ی فشاری، کنترل می‌کند تا پارچه، روی جلو برنده‌ی پارچه نگه داشته شود.
سوییچ معکوس ( یا دکمه‌ی معکوس) : از سوییچ معکوس، در زمان دوخت برعکس استفاده می‌شود. در میان دوخت‌های دیگر، دوخت معکوس سبب می‌شود تا کوک‌ها محکم تر شوند. صفحه‌ی کشویی : اگر شما نیاز دسترسی به ماسوره دارید، می‌توانید صفحه‌ی کشویی را باز کنید.
پین قرقره( یا نگه دار قرقره) : شی دوک مانندی در بالای چرخ خیاطی که قرقره‌ی نخ را نگه می‌دارد.
گزینشگر طول کوک( یا تنظیم‌کننده‌ی طول کوک) : به شما این امکان را می‌دهد تا میزان قد کوک را انتخاب کنید.
گزینشگر کوک : این امکان را به شما می‌دهد تا کوک خاصی را برای لباس خود انتخاب کنید. لباس‌های مختلف، نیاز به کوک‌های مختلف دارد. هم‌چنین می‌توانید از گزینشگر دوخت، برای انتخاب یکی از دوخت‌های تزیینی تعبیه شده در چرخ خیاطی استفاده کنید.
گزینشگر عرض کوک( یا تنظیم‌کننده‌ی عرض دوخت) : به شما این امکان را می‌دهد تا پهنای کوک را تنظیم کنید.
اهرم بالابر نخ : یکی از بخش‌های چرخ خیاطی است که سبب می‌شود نخ را در هنگام دوخت، محکم نگه دارد. اهرم بالابر نخ، بخشی از چرخ است و دوخت، را به کمک بالا و پایین بردن نخ ایجاد می‌کند. هم‌چنین می‌تواند گردش چرخش نخ را هم کنترل کند.
دیسک کشش : کمک می‌کند تا کشش نخ را تنظیم کنید.
تنظیم کننده‌ی کشش : به شما این امکان را می‌دهد تا کشش نخ بالایی و نخ ماسوره در چرخ خیاطی را کم و زیاد کنید. سطح کشش، میزان محکمی دوخت را تعیین می‌کند.
نخ بُر : این امکان را می‌دهد تا نخ را خیلی سریع و آسان، بدون دسترسی به قیچی ببُرید.
راهنمای نخ : راهنمای نخ، به شما نشان می‌دهد که نخ را در کجای چرخ قرار دهید و سبب می‌شود در هنگام دوخت، نخ را ثابت نگه‌دارد. این بخش، سبب می‌شود تا نخ در هنگام دوخت، درهم و ژولیده نشود.

امیدواریم مطلب امروز گلدوخت در خصوص بخش های چرخ خیاطی برای شما مفید بوده باشد. لطفا ما را با نظرات خود در ارائه آموزش های بهتر یاری کنید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*