گلدوخت
سبد خرید خالی است.

اهمیت استفاده از مانکن در خیاطی

اهمیت مانکن در خیاطی

اهمیت مانکن برای کارگاه خیاطی

مانکن خیاطی یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که یک خیاط، الگوساز یا طراح لباس باید در محل کارش داشته باشد. از مانکن در حرفه‌ی خیاطی استفاده‌های مختلفی می‌شود که در ادامه به رایج‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اهمیت مانکن در خیاطی

  • نمایش لباس:

یکی از معمول‌ترین کاربردهای مانکن، نمایش لباس در کارگاه یا مزون است. برای چنین استفاده‌ای، نوع و جنس مانکن اهمیت چندانی ندارد.

  • پروگیری روی مانکن

از آن‌جایی که مانکن همچون بدن انسان طراحی شده، وسیله‌ی مناسبی برای پرو لباس و رفع عیوب آن است. در این مورد، لازم است از مانکن‌های خیاطی حرفه‌ای که تناسب دقیق‌تری دارند، استفاده کرد.

  • مولاژ و دراپینگ

دراپینگ یک روش الگوسازی سه‌بعدی بوده که جایگزین الگوسازی خطی کاغذی شده‌است. در این روش، خیاط پارچه را روی مانکن سنجاق می‌کند و در واقع طرح با استفاده از قالب بدن مانکن به صورت سه‌بعدی الگوسازی می‌شود. مانکن مورد استفاده برای مولاژ، باید با توجه به سایز و اندازه‌ی شخص موردنظر ساخته شده باشد.

 

مانکن

 

  • مدل‌سازی

گاهی خیاطان قبل از برش و دوخت لباس، آن را روی مانکن مدل‌سازی می‌کنند تا ایرادات طرح برطرف شود. بعد روی پارچه‌ی اصلی منتقل می‌کنند، خصوصاً درمورد لباس شب و پارچه‌های گران‌قیمت. در این موارد می‌توان از مانکن‌های کوچک‌تر با ابعاد 2/1 یا 4/1 هم استفاده کرد.

 

اصلی‌ترین ویژگی‌های مانکن خیاطی

مانکن خیاطی خصوصاً مانکنی که برای مولاژ استفاده می‌شود، باید این دو خصلت را دارا باشد:

  • سوزن‌خور

قابلیت فرو بردن سوزن از جهات افقی، عمودی و اریب را داشته باشد.

  • اتوخور

در برابر حرارت اتو مقاوم باشد و بتوان روی آن اتوکشی انجام داد.

بنابراین استفاده از مواد مناسب برای ساخت این نوع مانکن‌ها، اهمیت زیادی دارد و در هنگام خرید باید به آن دقت کرد.

 

اهمیت مانکن در خیاطی

انواع مانکن‌های خیاطی

مانکن‌های خیاطی در مدل‌های مختلف ساخته شده‌اند که البته در ایران فقط نوع روکش شده با مخمل در سایزهای ثابت یافت می‌شود.

  • مانکن‌هایی که سایز ثابت دارند.

این مانکن‌ها، قابلیت تغییر سایز در اندازه‌ی سینه، باسن یا کمر را ندارند و  در سایزهای استاندارد 36 تا 48 موجوداند.

  • مانکن‌هایی با قابلیت تغییر سایز

نوع دیگری از مانکن‌ها، طراحی و ساخته شده‌اند که قابل تغییر سایزند و با چرخاندن دکمه‌های تعبیه شده در آن‎‌ها می‌توان قسمت‌های مختلفش را کوچک و بزرگ کرد.

 

مناسب‌ترین نوع مانکن برای خیاطان

مانکن‌های فرم‎دار که تطابق بیشتری با فرم و اندازه‌های طبیعی اندام انسان دارند، بیشترین کاربرد را در خیاطی‌ها، برای اندازه‌گیری لباس و سوزن زدن دارند. این نوع از مانکن‌ها که هم نیم‌تنه و یک جزء از بدن را نمایش می‌دهند و هم برای نمایش اجزای کلی بدن کاربرد دارند، از مواد مخصوصی تولید شده و در اختیار خیاطان قرار می‌گیرند.

مانکن‌ها در جهت ارتقاء کیفیت کار خیاطان و طراحان لباس، نه تنها برای نمایش و پرو لباس، بلکه در افزایش خلاقیت، سرعت بخشیدن به تولید و همچنین الگوسازی و برش یک ابزار کمکی کاربردی و مهم در کنار چرخ خیاطی تلقی می‌شوند.

شما به عنوان یک خیاط یا طراح لباس چقدر استفاده از مانکن را در حرفه‌ی خود ضروری می‌دانید؟

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*