گلدوخت
سبد خرید خالی است.

مشخصات دینام چرخ خیاطی: تمام موارد مهم که باید بدانید!

مشخصات دینام چرخ خیاطی

قبل از هرگونه توضیح درمورد دینام بهتر است با خود قطعه دینام آشنا شویم. دینام یک قطعه الکتریکی در چرخ خیاطی است. کار دینام به حرکت در آوردن پایه و سوزن چرخ خیاطی و درنهایت شروع به کار کردن چرخ خیاطی است. اما سوال اینجاست که دینام چگونه این کار را انجام می‌دهد؟! دینام با تبدیل نیروی الکتریکی برق به انرژی مکانیکی تسمه نهایتا منجر به عمل دوختن می‌شود. اولین مدل‌های چرخ خیاطی که اختراع شدند، با نیروی مکانیکی دست کار می‌کردند. به این صورت که با چرخاندن دستگیره چرخ خیاطی، پایه و به همراه آن سوزن بالا و پایین می‌رفت و چرخ خیاطی شروع به دوختن می‌کرد.

با گذشت زمان و با پیشرفت تکنولوژی چرخ‌های خیاطی دستی جای خود را به چرخ‌های خیاطی الکتریکی دادند. در این چرخ‌ها نیروی الکتریکی توسط دینام و به دستور پدال، به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود. در ادامه به مشخصات دینام چرخ خیاطی و نکات مهمی که باید درمورد آن بدانید اشاره خواهیم‌کرد. با ما همراه باشید.

برند چرخ خیاطی با دینام‌های مختلف

امروزه تمایل بشر در استفاده از تکنولوژی برای سهولت و سرعت بخشیدن به کارها، بیشتر شده است. به همین دلیل تقریبا تمام چرخ خیاطی‌ها با برق کار می‌کنند. کمپانی‌هایی مانند ژانومه، برادر، زوجی، انواع مختلفی از چرخ خیاطی‌های الکتریکی تولید می‌کنند. این چرخ خیاطی‌ها با برق کار می‌کنند و طبعا دینام و پدال از قطعات کلیدی آن‌ها است.

آیا امکان تبدیل چرخ دستی به چرخ خیاطی الکتریکی وجود دارد؟

بله! یک مثال ملموس در این مورد، نصب دینام روی چرخ خیاطی‌های دستی مثل مدل‌های قدیمی چرخ خیاطی‌های کمپانی سینگر است. با نصب دینام روی چرخ خیاطی عمل دوختن راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. علاوه بر این با نصب دینام کیفیت دوخت هم بالاتر می‌رود. به این صورت چرخ خیاطی دستی را به چرخ خیاطی برقی تبدیل می‌کنیم. بعد از اعمال این تغییرات چرخ خیاطی به جای چرخاندن دستگیره چرخ، با فشار پدال شروع به کار می‌کند.

دینام روی چرخ خیاطی دستی

نصب دینام روی چرخ خیاطی دستی

آیا امکان تعویض دینام وجود دارد؟

پاسخ این سوال هم مثبت است. با گذشت زمان و تحت تاثیر عواملی ممکن است دینام بسوزد یا خراب شود. راه حل این مشکل تعویض دینام است. قطعه دینام به صورت جدا قابل خریداری است و گاها با پدال مخصوص خود همراه است. هم‌چنین ممکن است بخواهید دینام چرخ خیاطی خود را با مدلی جدیدتر یا پر قدرت‌تر تعویض کنید. برای این کار حتما با تکنسین ماهر چرخ خیاطی مشورت کنید تا مشخصات دینام با چرخ خیاطی شما هم‌خوانی داشته باشد.

بر اثر چه عواملی ممکن است دینام بسوزد؟

یک عامل مهم سوختن دینام، نوسانات برق است. دینام مانند هر وسیله برقی دیگر ممکن است به وسیله جریان نامناسب برق آسیب ببیند.

یکی دیگر از عوامل خطر، شرایط نامناسب زغال دینام است. به مرور زمان و با کار کردن زیاد با چرخ خیاطی، زغال دینام خورده و فرسوده می‌شود. توجه کنید اگر با وجود زغال کم، به کار کردن با دینام ادامه بدهید، امکان سوختن دینام وجود دارد.

زغال دینام چیست؟

زغال دینام از یک فنر با یک انتهای برنجی تشکیل شده. این فنر از سمت دیگر به یک تکه زغال متصل است. زغال باعث قدرت بخشیدن به رتور می‌شود.

دینام و اجزای تشکیل دهنده دینام

دینام و زغال دینام

راه‌های جلوگیری از سوختن دینام

از ثبات و کیفیت جریان برق ورودی به دینام مطمئن شوید. برای این کار در مسیر برق ورودی به چرخ خیاطی خود یک نوسان‌گیر و محافظ برق تعبیه کنید. همچنین دقت کنید که چرخ خیاطی در مسیر برق وسایل پرمصرف که باعث ایجاد نوسانات برق می‌شوند، نباشد. به یاد داشته باشید که باید هرچند وقت یک بار چرخ خیاطی خود را سرویس کنید و از سلامت دینام و زغال آن اطمینان حاصل کنید. در صورتی که زغال دینام شما مشکل داشته باشد آن را با یک زغال مرغوب تعویض کنید.

قدرت دینام

از دیگر مشخصات دینام چرخ خیاطی، قدرت آن است. دینام‌ها با توجه به مدلشان با قدرت‌های خروجی متفاوتی تولید می‌شوند. گستره‌ قدرتی که برحسب کاربرد آن‌ها اکثرا از 200 تا 550 وات را شامل می‌شود. بدیهی است که برای راسته دوزی‌های معمولی از دینام با قدرت پایین‌تر استفاده می‌شود. برای کارهای سنگین دینام با قدرت بیشتر لازم است.

انواع دینام

هر چرخ خیاطی که با برق کار می‌کند، باید دینام داشته باشد. انواع دینام از نظر سیستم آن‌ها به دو نوع دینام بزرگ و دینام سرخود تقسیم می‌شوند. در ادامه هر کدام از مشخصات دینام چرخ خیاطی را بررسی می‌کنیم.

دینام بزرگ یا کلاج‌دار:

تسمه قطعه کلیدی در این نوع دینام است. دو نوع کلاج‌دار پردور و کلاج‌دار کم‌دور وجود دارد. همان‌طور که از اسم آن‌ها مشخص است، تفاوت آن‌ها در تعداد دورشان در دقیقه است.

دینام بزرگ

یک نمونه دینام بزرگ

دینام سرخود یا سروموتور:

مکانیسم عمل آن ممکن است با تسمه یا بدون تسمه باشد. دو نوع دینام سرخود با انکودر و بدون انکودر وجود دارد. دینام سرخود با انکودر برای کار کردن به تسمه احتیاج ندارد. در این دینام، انکودر جایگزین تسمه شده است. شکل ظاهری انکودر یک قطعه گرد و فلزی است. اکثرا روی مدل‌های جدید چرخ خیاطی ژانومه و زوجی این نوع دینام نصب است.

دینام سرخود بدون انکودر مانند دینام‌های بزرگ با تسمه کار می‌کند.

یک نمونه چرخ خیاطی با دینام سرو موتور

یک نمونه چرخ خیاطی با دینام سرخود

این دینام‌ها چه تفاوتی با هم دارند؟

به طور کلی دینام‌های بزرگ انرژی الکتریکی بیشتری مصرف می‌کنند. صدا و لرزش این دینام‌ها هم نسبت به دینام‌های سرخود بیشتر است. شکل ظاهری دینام بزرگ نسبت به دینام‌های سروموتور بزرگ‌تر است و جای بیشتری را اشغال می‌کند. با همه این اوصاف قیمت چرخ خیاطی با دینام سروموتور بیشتر از دینام‌ بزرگ است.

دینام چرخ خیاطی

یک نمونه دینام چرخ خیاطی

چه عواملی روی وزن دینام تاثیر گذارند؟

دینام‌های بزرگ نسبت به دینام‌های سروموتور سنگین‌تر هستند. از آیتم‌های دیگر که روی وزن دینام تاثیر می‌گذارد، جنس متریالی است که هنگام ساخت در دینام به کار می‌رود. مثلا اگر جنس سیم ‌پیچی از مس باشد، نسبت به دینام‌هایی که جنس سیم پیچ آن‌ها آلمینیوم است، سنگین‌تر می‌شود.

با هم نکات کلیدی و مهمی در مورد مشخصات دینام چرخ خیاطی بررسی کردیم. نکاتی که هر فردی که با چرخ خیاطی سروکار دارد باید از آن‌ها اطلاع داشته باشد. حالا برای حسن ختام، شما بگویید، کدام نکته برایتان جالب‌تر بود؟

 

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*