گلدوخت
سبد خرید خالی است.

تفاوت چرخ خیاطی‌های دینام سرخود و دینام بزرگ + عکس

قبل از اینکه به بررسی تفاوت چرخ خیاطی‌های دینام سرخود و دینام بزرگ بپردازیم، بهتر است با خود قطعه دینام آشنا شویم. دینام یکی قطعات مهم در تجهیزات الکتریکی همچون چرخ خیاطی است که در فرایند دوخت انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در ادامه این مقاله از سایت گلدوخت در ابتدا به معرفی انواع دینام و سپس به مقایسه و بررسی تفاوت چرخ خیاطی‌های دینام سرخود و دینام بزرگ می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

تفاوت چرخ خیاطی‌های دینام سرخود و دینام بزرگ - انواع دینام

تفاوت چرخ خیاطی‌های دینام سرخود و دینام بزرگ

انواع دینام‌های موجود در بازار

در چرخ خیاطی‌ها دو نوع دینام با نام‌های دینام بزرگ و دینام سرخود استفاده می‌شود که در ادامه به تفضیل به معرفی هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

  • دینام سرخود یا دینام سروموتور

با پیشرفت تکنولوژی دینام‌های سرخود به عنوان نوع پیشرفته‌تر و محبوب‌تر دینام‌ها وارد بازار شدند. این دینام‌ها تحت عنوان دینام‌های با انکودر یا بدون انکودر، با تسمه یا بدون تسمه ساخته می‌شوند.

یک نمونه چرخ خیاطی با دینام سرخود

چرخ خیاطی با دینام سرخود

 

دینام سرخود با انکودر:

در بین انواع دینام، مکانیسم عمل این نوع دینام نسبت به بقیه متفاوت‌تر است. به این صورت که فقط این نوع دینام بدون تسمه کار می‌کند. همانطور که از اسم این دینام بر می‌آید قطعه انکودر جایگزین تسمه شده است. انکودر یک قطعه الکتریکی گرد است. همین ویژگی باعث شده کنترل کاربر روی دوخت بیشتر باشد. با این دینام می‌توان حتی دستوری چون برعکس دوختن را هم با چرخ خیاطی اجرا کرد.

دینام سرخود بدون انکودر:

از سری دینام‌های سروموتور که با تسمه کار می‌کنند. این نوع دینام هم توانایی اجرای دستورات متنوع‌تری نسبت به دینام بزرگ دارد. از این آپشن‌ها می‌توان به توانایی تنظیم سرعت دوخت اشاره کرد.

  • دینام بزرگ یا دینام کلاچ

این نوع دینام با تسمه کار می‌کند. همچنین انرژی بیشتری مصرف می‌کند. دینام بزرگ از اولین مدل‌های دینام وارد شده به بازار است. دینام بزرگ در دو نوع دینام کلاچ کم دور و دینام کلاچ پر دور تولید می‌شود.

 

چرخ خیاطی با دینام بزرگ

یک نمونه چرخ خیاطی با دینام بزرگ

 

دینام بزرگ از نمای نزدیک

یک نمونه دینام بزرگ از نمای نزدیک

در ادامه به نکاتی درباره تفاوت چرخ خیاطی‌های دینام سرخود و دینام بزرگ اشاره می‌کنیم که در هنگام خرید باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

وجود آپشن های متفاوت در چرخ خیاطی

همانطور که گفتیم مکانیسم عمل دینام‌های بزرگ با تسمه است. به همین دلیل نمی‌توان دستورات زیادی را با این نوع دینام اجرا کرد. این در حالی است که چرخ خیاطی‌های با دینام‌ سرخود می‌توانند امکانات متنوعی از جمله شمارش تعداد دوخت و کنترل اندازه دوخت‌ها داشته باشد. به عنوان یک مثال خوب در این زمینه می‌توان به چرخ‌های خیاطی صنعتی کامپیوتری اشاره کرد.

برند خاصی برای خرید چرخ خیاطی مد نظرتان است؟

از برندهای تولید کننده دینام‌های بزرگ می‌توان به زوجی و سینگر اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که امروزه این نوع دینام کمتر در بازار به چشم می‌خورد. همچنین جک و ژوکی از برندهای مشهور تولید کننده چرخ خیاطی با دینام‌های سروموتور هستند.

تفاوت چرخ خیاطی‌های دینام سرخود و دینام بزرگ از نظر اندازه

دینام‌های بزرگ همانطور که از اسمشان پیدا است، فضای بیشتری را اشغال می‌کنند. همچنین این دینام‌ها نسبت به سایرین سنگین‌تر هستند. تفاوت در وزن و اندازه یکی از آیتم‌هایی است که باید برای حمل و نقل و جابجایی به آن توجه داشته باشید.

یک نمونه دینام بزرگ و نحوه قرارگیری آن روی چرخ خیاطی

دینام بزرگ و نحوه قرارگیری آن روی چرخ خیاطی

 

برای چرخ خیاطی خود، چه قیمتی در نظر گرفته‌اید؟

قیمت دینام به آیتم‌های مختلفی بستگی دارد ازجمله برند دینام، کیفیت و قابلیت‌های دینام. اما طبق یک قائده کلی، چرخ‌های خیاطی با دینام سرخود نسبت به چرخ خیاطی‌های با دینام‌ بزرگ گران‌تر هستند.

سروصدای چرخ خیاطی تا چه حد برای شما اهمیت دارد؟

آلودگی صوتی یکی از مشکلاتی است که عمده افراد در کارگاه‌های خیاطی با آن مواجه هستند. این آلودگی صوتی اغلب به دلیل استفاده از ابزار آلات و وسایل غیر استاندارد ایجاد می‌شود. برای حفظ ایمنی افراد در این کارگاه‌های تولیدی یا حتی منازل مسکونی بهتر است از ماشین‌های دوختی استفاده کنید که سروصدا و لرزش کمی دارند. در مورد دینام‌ها، دینام‌های سروموتور نسبت به دینام‌های بزرگ، سروصدای کمتری تولید می‌کنند. یکی از دلایل این سروصدا، وجود زنجیر و اصطکاک آن با دیسک است.

آیا لرزش چرخ خیاطی در هنگام دوخت شما را کلافه می‌کند؟

دینام‌های بزرگ به علت استفاده از زنجیر و مکانیسم عمل خاص خود، لرزش بیشتری نسبت به دینام‌های سرخود دارند. این لرزش ممکن است کلافه کننده باشد و دقت کاربر در هنگام دوخت را تحت تاثیر قرار دهد.

کنترل روی دوخت، تا چه حد برایتان اهمیت دارد؟

هنگام کار با چرخ خیاطی با دینام‌های بزرگ به علت استفاده از زنجیر کنترل کمتری روی دوخت دارید. درهنگام کار با دینام‌های سرخود می‌توانید کنترل بیشتری روی دوخت داشته باشید و به آسانی سرعت دوخت را کم، زیاد یا متوقف کنید.

مشکلات و خرابی‌های احتمالی دینام‌ها

یکی از مشکلاتی که ممکن است در هنگام کار با دینام‌ها با آن مواجه شوید، گیرپاژ کردن دینام است. اگر دینام چرخ خود را تعویض می‌کنید، دقت کنید که دینام جدید متناسب با چرخ خیاطی شما باشد. همینطور مد نظر داشته باشید که حتی دوشاخه و سیم و ابزار الکترونیکی چرخ خیاطی شما باید با دینام مورد نظرتان همخوانی داشته باشد. به این منظور بهتر است قبل از تعویض دینام با یک تکنسین ماهر مشورت کنید.

تفاوت چرخ خیاطی‌های دینام سرخود و دینام بزرگ

تفاوت چرخ خیاطی‌های دینام سرخود و دینام بزرگ

تفاوت چرخ خیاطی‌های دینام سرخود و دینام بزرگ از نظر مصرف انرژی

با استفاده از چرخ خیاطی‌هایی که دینام سرخود روی آن‌ها نصب است، در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کنید.

دینام‌های بزرگ به علت تبدیل قسمت زیادی از انرژی به انرژی‌های ناخواسته از جمله اصطکاک بین تسمه و دیسک، انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. همچنین قدرت موتور دینام‌های بزرگ بازه‌ای عموما بینW  200 تاW  550 است. انتخاب قدرت و تعداد دور موتور بستگی به نیاز شما دارد. یعنی باید مشخص کنید که می‌خواهید از این چرخ خیاطی و دینام در چه کارهایی استفاده کنید، برای دوخت پارچه‌های ضخیم مبلی و فرش یا راسته دوزی‌های ساده.

در این مطلب به طور مفصل مزایا و معایب و تفاوت چرخ خیاطی‌های دینام سرخود و دینام بزرگ را بررسی کردیم. درهنگام خرید چرخ خیاطی خانگی، آموزشگاهی، صنعتی و… با در نظر گرفتن نکاتی ساده اما مهم، می‌توانید انتخاب و خریدی هوشمندانه‌تر داشته باشید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*