گلدوخت
سبد خرید خالی است.

نکات امنیتی در هنگام کار با چرخ خیاطی

نکات امنیتی در هنگام کار با چرخ خیاطی

نکات امنیتی در هنگام کار با چرخ خیاطی باید بدانیم کدام موارد هستند؟ با آموزش امروز گلدوخت در خصوص نکات امنیتی در هنگام کار با چرخ خیاطی  در خدمت شما هستیم. همراه ما باشید.

چرخ خیاطی یک وسیله بسیار قدرتمند و مهمی است که هیچ یک از خیاطان نمی توانند بدون آن  دوخت و دوز انجام دهند. فقط تصور کنید که بخواهید لحاف دونفره یا لباس هالویین فرزندتان را با دست بدوزید!

مرتبط بخوانید: نقد و بررسی ژانومه 802

استفاده از چرخ خیاطی بسیار سریع و راحت است. البته باید توجه داشته باشید که اگر در هنگام دوخت و دوز ، اقدامات احتیاطی را رعایت نکنید ، بسیار خطرناک می شود. در اینجا برخی از نکات ایمنی استفاده از چرخ خیاطی را مطرح  می کنیم که باید کاملا به آنها توجه کنید .

توجه به چه نکات امنیتی در هنگام کار با چرخ خیاطی ضروری است؟

اطمینان یابید که سیم چرخ خیاطی سالم است

اکثریت افراد توجهی به سیم های وسایل برقی خود نمی کنند و تنها آنها را به پریز زده و از برق در می آورند. با این حال ، استفاده از وسیله برقی دارای سیم خراب ، اصلا ایده اصولی و جالبی نیست. بنابراین قبل از اینکه شروع به دوخت و دوز کنید ، ابتدا چند دقیقه را به بررسی سیم چرخ اختصاص داده و مطمئن شوید که سالم است. آیا آسیب دیدگی در سیم می بینید ؟ آیا بریدگی در کابل مشاهده می شود ؟ آیا پایه های آن شل یا خم شده است ؟ اگر پاسخ ، به این سوالات « مثبت باشد » باید کابل چرخ خیاطی را عوض کنید. خوشبختانه تعویض سیم های چرخ خیاطی اصلا گران نیست و به راحتی می توانید کابل آن را تهیه کنید. برای اینکه سیم های برق همیشه سالم بمانند ، از اینکه  که گره خوردگی یا پیچ و تاب ندارد، اطمینان یابید. اصلا بر روی سیم برق چیزی قرار ندهید و چرخ خیاطی را در مکانی بگذارید که سیم آن جلوی راه نباشد.

پس از هر بار استفاده ، سیم را از پریز بکشید

پس از استفاده چرخ خیاطی حتما آن را از برق بکشید. شاید کار دست و پاگیری باشد ، اما یک اقدام احتیاطی است که بهتر است به آن عادت کنید. شما حتی باید قبل از اقدامات نگهداری چرخ خیاطی مانند روغن کاری یا تمیزکردن آن ، حتما سیم را از برق بکشید. زمانی که می خواهید سیم چرخ خیاطی را از پریز در بیاورید ، هرگز سیم را از قسمت کابل نگیرید و یک دفعه از پریز آن را نکشید . همین اقدام ، باعث می شود که سیم شما  زود خراب شود و باید آن را عوض کنید. در عوض ، دوشاخه را گرفته و آن را به آرامی از پریز در آورید.

موهای خود را در پشت سر خود جمع کنید

چرخ خیاطی ، قطعات زیادی دارد که در هنگام روشن بود آن ، به سرعت می چرخند . اگر در هنگام دوخت ، موهای بلند خودتان را دور تان بریزید ، به یکی از این قطعات در حال چرخش گیر می کند ، تصور کنید که در حال دوخت بر روی چرخ خم شوید و موهای شما در داخل چرخ گیر کند. توجه داشته باشید ، این مسئه اصلا شوخی نیست. راه حل آن چیست ؟ تنها موهای خود را قبل استفاده از چرخ خیاطی ، در پشت سر خود جمع کنید. این یک روش ساده برای جلوگیری از گیر کردن مو در داخل چرخ است.

 

مراقب انگشتان خود باشید

زمانی که از چرخ خیاطی استفاده می کنید ، در صورتی که مراقبت کافی نداشته باشید ، انگشتان شما در معرض آسیب قرار می گیرند. پس در هنگام استفاده از چرخ خیاطی ، مراقب باشید و حواستان را جمع کنید وگرنه در آخر احتیاج به چسب زخم پیدا می کنید.

اگر مجبور هستید به هر دلیلی  سرتان را از چرخ خیاطی برگردانید ( به طور مثال ، کودک نوپا کنجکاو خود را دنبال کنید) چرخ خیاطی را قبل از این نگاه اجمالی کاملا خاموش کنید.

هیچ گاه انگشتان خود را در نزدیکی پایه نگذارید. اگر باید پارچه را نزدیک پایه نگه دارید ، سعی کنید از وسیله دیگری استفاده کنید. پاک کن سر مدادها ، وسیله جایگزین مناسبی به جای انگشتان هستند. حتی می توانید به جای دست از چپستیک ها ( میله های چوبی ) استفاده کنید.

به آرامی و بدون وقفه بدوزید.

دوخت و دوز با سرعت بالا و عجولانه ، موجب آسیب به شما می شود . در هنگان نخ کردن سوزن چرخ ، آن را از برق در بیاورید. اگر در آوردن سیم از پریز برای هر بار سوزن نخ کردن ، شما را اذیت می کند ، نهایتا چرخ خیاطی را خاموش کنید. اگر از خاموش بودن چرخ اطمینان یافتید ، پاهای خود را از پدال فاصله بدهید.

 

مرتبط بخوانید: چگونگی استفاده از چرخ خیاطی برای مبتدیان

مراقب چشمانتان باشید

شاید استفاده از عینک در هنگام دوخت و دوز ، اقدامی افراطی باشد اما تصور کنید که در هنگام دوخت و دوز در طول قسمت های سنجاق زده شده ، نمی دانید چه اتفاقی می افتد. اگر سنجاق شکسته شود و انتهای تیز آن درست به سمت صورت شما پرتاب شود . اگر چنین اتفاقی بیافتد ، به طور قطع اگر از محافظ چشم استفاده کرده باشید حس بهتری پیدا خواهید کرد و شما نیازی به عینک ضخیم و ایمنی برای محافظت از چشمان خود ندارید. شما می توانید حتی از عینک های معمولی هم استفاده کنید و حتی استفاده از عینک های ایمنی هم بلامانع است.

 

 

برخی از دیگر نکات امنیتی در هنگام کار با چرخ خیاطی

  • هیچ گاه در اطراف سنجاق ، چرخ نکنید. سنجاق موجب فشار زیاد پا بر پدال می شود و چون چرخ خیاطی قادر به دوخت بر روی سنجاق نیست ، خاموش می شود.
  • از سوزن های مناسب هر پارچه استفاده کنید. اگر اندازه و ضخامت سوزن مناسب نباشد ، در هنگام دوخت می شکند.
  • به صداهای چرخ خود در هنگام دوخت توجه کنید، اگر صدای عجیب یا بلندی از چرخ خیاطی خود شنیدید ، باید یک فرد متخصص ، چرخ خیاطی شما را بررسی کند.
  • از کافی بودن نور مطمئن شوید ، استفاده از چرخ خیاطی در فضای کم نور ، اتفاقات ناگواری در پی دارد .

مرتبط بخوانید: راهنمای جامع خرید چرخ خیاطی

امیدواریم که مطلب امروز گلدوخت در خصوص نکات امنیتی در هنگام کار با چرخ خیاطی برای شما مفید واقع شده باشد. به جز مواردی که درج کردیم دیگر چه مواردی در خصوص نکات امنیتی در هنگام کار با چرخ خیاطی به ذهن شما میرسد؟ برای ما ذکر کنید تا دیگر خواننده های گلدوخت نیز از تجربه شما استفاده کنند.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*