گلدوخت
سبد خرید خالی است.

هر آنچه یک اتاق خیاطی لازم دارد!

مسلما این حقیقت که کارهای هنری مثل خیاطی تمرکز بالایی می‌طلبند بر کسی پوشیده نیست. از طرفی ابزار و وسایل زیادی که یک خیاط با آن‌ها‌ سروکار دارد (مانند نخ، سوزن، تکه‌های پارچه ونوارهای اریب) باعث شده که بهم‌‌ ریختگی و آشفتگی محیط به یک معضل جدی برای یک خیاط تبدیل شود. داشتن یک اتاق خیاطی مناسب علاوه بر نظم بخشیدن به کار شما، به حرفه‌ای پیش ‌بردن و افزایش تمرکز در هنگام کار کمک خواهد کرد. به‌طور کلی ویژگی‌هایی که یک ‌اتاق خیاطی حرفه‌ای باید داشته ‌باشد به دو دسته مشخصات فنی و تجهیزات اتاق تقسیم می‌شوند. در ادامه به تفضیل به بررسی هرکدام از آن‌ها می­پردازیم؛ با گلدوخت همراه باشید.

 

نورپردازی اتاق خیاطی

به دلیل تمرکز بالا و دقتی که خیاطی (چه در هنگام الگو‌‌کشی و چه هنگام دوخت لباس) می‌طلبد. نور عامل بسیار مهمی است که بی‌توجهی به آن در طولانی مدت ممکن است باعث آسیب به سلامتی شما بشود.

نور استاندارد برای یک اتاق خیاطی، از رنگ‌های زرد و سفید تشکیل شده و شدت آن نباید خیلی‌زیاد و یا خیلی ‌‌کم باشد. همچنین در هنگام الگوکشی یا دوخت بهتر است نورپردازی ویژه‌ای برای آن قسمت از اتاق تدارک ببینید. برای این‌ کار می‌توانید از چراغ‌های مطالعه کمک بگیرید.

 

رنگ اتاق خیاطی

رنگی که برای دیوارهای کارگاهتان استفاده می‌کنید، به سلیقه و نیاز شما بستگی دارد باید به این نکته توجه داشته باشید که رنگ‌هایی با تناژ خنثی و سرد باعث افزایش تمرکز و رنگ‌های گرم مانند رنگ‌های قرمز و زرد باعث تشدید هیجان در افراد می‌شوند. در نهایت انتخاب با شماست.

 

نمونه‌ای از دکوراسیون و رنگ‌آمیزی یک اتاق خیاطی

کف‌پوش مناسب اتاق خیاطی

برای اتاق خیاطی دو نوع کف‌پوش محکم و نرم معمول‌تر است.

ممکن است ترجیح دهید از کف‌پوش‌های محکم (سرامیک، پارکت) استفاده کنید. نکته مثبت این کف‌پوش‌ها این است که وسایل کوچک مثل سوزن به‌ راحتی روی آن‌ها پیدا می‌شود. البته شاید کف پوش های نرم (موکت و فرش) را به دلیل راحتی و گرمایی که فراهم می‌کنند مناسب­تر بدانید. انتخاب با شماست.

 

برق‌کشی اتاق خیاطی

بسیاری از وسایلی که درهنگام کارتان با آن‌ها سروکار دارید (اعم از چرخ خیاطی، اتو و قیچی‌های برقی) به برق نیاز دارند و به همین ‌دلیل است که سیستم برق‌کشی اتاق، بسیار‌‌حائز اهمیت بوده و باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که هر ‌وسیله درجایی که می‌خواهیم تعبیه شود. در عین‌ حال به راحتی به برق‌ دسترسی داشته‌ باشد.

همچنین برای محافظت از وسیله‌های برقی دربرابر ولتاژ متغیر و افزایش طول عمر مفید آن‌ها، بهتر است از محافظ برق مناسب استفاده کنید.

 

میز مناسب خیاطی

شما چه در هنگام دوختن و چه هنگام برش و اتو کردن به میزهای مناسب و استاندارد نیاز دارید.

  • میز الگوکشی و برش: اندازه میز الگو به کار و نیاز شما بستگی دارد اما بهتر است از میزهایی با ارتفاع100تا 90 سانتی‌متر (زیر آرنج)، طول 120 و عرض 200 سانتی‌متر استفاده شود. توجه داشته‌باشید که سطح میز باید صاف و محکم باشد.
  • میز خیاطی: به سلیقه شما می‌تواند نسبت به زمین عمود یا زاویه‌دار باشد.
  • میز اتو: روکش میز اتو باید ضخیم و محکم باشد. مناسب‌ترین جنس برای روکش میز اتو، نمد یا پنبه است تا در اثر حرارت زیادی که اتو ایجاد می‌کند به لباس آسیبی نرسد (به عنوان مثال روکش به آن نچسبد) و همچنین قابلیت بازتاب گرما را داشته باشد. میز اتو با توجه به نیاز شما می‌تواند ثابت و یا تا‌شو باشد.

 

نمونه یک میز اتوی استاندارد برای اتاق خیاطی

محل نگهداری وسایل خیاطی

یکی از اصلی‌ترین معضلات یک خیاط، نظم دادن به وسایلی است که در پروسه کارش با آن‌ها سروکار دارد. مثل پارچه‌ها، پروژه‌های ناتمام، وسایل خیاطی و… که برای سازماندهی و نظم دادن به آن‌ها راه‌کارهای مختلفی وجود دارد. در ادامه به معرفی چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

 

  • کمد: استفاده از کمد به شما اجازه می‌دهد برا­ی هر‌­وسیله مکان مشخصی در نظر بگیرید و نظم را در کارتان برقرار کنید. همچنین اگر می­‌خواهید کارهای دوختتان از گزند نور مستقیم خورشید به دور باشند، کمدها انتخاب بسیار مناسبی هستند.
  • قفسه و شلف : همچنین ممکن است شما از ژورنال‌ها و کتاب‌های مربوط به خیاطی هم استفاده‌ کنید که تعبیه چند قفسه یا شلف در اتاقتان کمک شایانی به نظم دادن به آن‌ها می‌کند.

نمونه قفسه و کاربرد آن‌ها در اتاق خیاطی

  • سبد و باکس : اغلب خیاطان از محفظه‌ها برای نظم دادن به وسایل کوچک مثل قرقره و سوزن استفاده می‌کنند. استفاده از این باکس‌ها در نزدیکی محلی که خیاطی می‌کنید انتخاب مناسبی است. استفاده از سبد به­ دلیل اینکه محافظ خوبی برای پارچه‌­ها دربرابر نور مستقیم نیست. همچنین نظم دادن به پارچه‌­ها در آن­ها کار سختی است، توصیه نمی‌شود.
  • آویز: اگر با تا کردن لباس‌ها مشکل دارید. یا می‌خواهید آن‌ها بعد از دوخت و اتوکشی حالت خود را از دست ندهند و چروک نشوند. می‌توانید از انواع آویزها (آویزهای ایستاده یا آویزهایی که روی دیوار نصب می‌شوند) استفاده کنید.
  • ویترین: ممکن است به جمع آوری کالکشن‌هایی که به حرفه شما ربط دارد علاقه داشته باشید. در مواردی که می‌خواهید وسیله یا مجسمه‌ای برای نمایش در معرض دید قرار دهید، می‌توانید از انواع مختلف ویترین استفاده کنید.
  • آینه : اگر شما شخصا با مشتری سروکار دارید، داشتن یک آینه قدی در اتاق کارتان الزامی است. آینه به مشتری و خیاط اجازه می‌دهد در هنگام پرو لباس، عیوب لباس را در تن ببینند و خیاط نتیجه نهایی کار خود را در تن مشتری بررسی کند.
اتاق خیاطی مناسب : یک نمونه آینه قدی

آینه مناسب برای اتاق خیاطی

چرخ خیاطی مناسب

برای داشتن یک اتاق خیاطی مناسب ابتدا به یک چرخ خیاطی مناسب احتیاج دارید. با توجه به نیاز شما ممکن است ترجیح دهید از انواع چرخ‌های صنعتی یا خانگی استفاده کنید. چرخ‌های خیاطی صنعتی در مقاسیه با چرخ‌های خیاطی خانگی از سرعت و کیفیت دوخت بیشتری برخوردارند و همچنین برای استفاده در حجم کاری بالا مناسب هستند در مقابل، با چرخ‌های خیاطی خانگی شما می‌توانید انواع دوخت‌های متنوع را تجربه کنید. ( چرخ خیاطی های خانگی گلدوخت را هم حتما ببینید!)

 

قیچی مناسب

در خیاطی از انواع مختلف قیچی استفاده می‌شود که با توجه به نیازتان می‌توانید از قیچی‌های ساده، قیچی پارچه، قیچی پارچه ضخیم، قیچی برش چرم، قیچی دالبری و… استفاده کنید.

قیچی ساده

 

قیچی برش پارچه

در نهایت چیدمان و دکوراسیون اتاق به نیاز و سلیقه شما بستگی دارد. چیدمان امری کاملا شخصی است. ولی می‌توانید برای هرچه بهتر انجام دادن این‌کار با یک طراح‌ داخلی ساختمان مشورت کنید.

تمام نکاتی که برای سازماندهی یک اتاق خیاطی لازم بود را با هم بررسی کردیم. در صورتی که یک مکان مناسب برای راه‌اندازی اتاق خیاطی در اختیار شماست هم‌اکنون میتوانید دست‌به‌کار شوید و اتاق خیاطی ایده‌آل خود را راه‌اندازی کنید!

 

نویسنده : بهار خوشرو

4
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    مریم اردیبهشت 24, 1400 پاسخ

    خیلی کامل و خوب توضیح دادین❤

    مریم اردیبهشت 24, 1400 پاسخ

    داشتن اینجور اتاق خیاطی آرزومه

    انیس اردیبهشت 24, 1400 پاسخ

    ممنون از مطلب خوبتون، خیلی از نکات برام تازگی داشت.

    نازیلا اردیبهشت 24, 1400 پاسخ

    خیلی مطلب مفیدی بود واقعا
    واقعا برای منی که تصمیم به همچین کاریو دارم واقعا کاربردی بود. ممنون از همه نکات