گلدوخت
سبد خرید خالی است.

تفاوت سردوزهای سه نخ و پنج نخ چیست؟

تاثیر سردوز روی پارچه

تفاوت سردوز سه نخ و پنج نخ چیست!؟ در هنگام خرید به چه مواردی باید توجه کنم؟ کدام نوع سردوز مناسب من است؟ در دهه‌های اخیر پیشرفت چشمگیری در ماشین‌آلات و اختراعات مورد استفاده در صنعت مد و پوشاک ‌بوجود آمده است.

یکی از این تغییرات کلیدی اختراع چرخ‌های خیاطی است. البته ذهن خلاق و کمال‌طلب انسان فقط به چرخ‌های ابتدایی و ساده خیاطی اکتفا نکرد. این شد که هر روزه شاهد تولید چرخ‌های تخصصی و جدید خیاطی هستیم.

از مهم‌ترین چرخ‌های خیاطی می‌توان به چرخ‌های سردوز اشاره کرد. انواع بسیار مختلف و متنوع با مدل‌ها و کاربردهای متفاوتی از چرخ‌های سردوز در بازار وجود دارند. ما در این مطلب سعی داریم به صورت تخصصی به مقایسه تفاوت سردوزهای سه نخ و پنج نخ بپردازیم. اگر برای شما جالب است تفاوت سردوزهای سه نخ و پنج نخ را بدانید، این مطلب از سایت گلدوخت را از دست ندهید!

 

 

یک سردوز سفید

سردوز

 

 اصلا چرا باید از سردوز استفاده کنیم؟

دوخت سردوز حکم یک آیتم تکمیلی را برای کار شما دارد. به مرور زمان ممکن است تار و پود لبه پارچه‌های خام از هم جدا بشوند. برای جلوگیری از ایجاد این ظاهر ناخوشایند خیاط‌ها از تکنیک‌های مختلف تمیزدوزی استفاده می‌کنند.

اما مشکل این‌جاست که خیلی از این تکنیک‌ها وقت و انرژی زیادی را می‌طلبند. این‌جاست که چرخ‌های سردوز به کمک ما می‌آیند. چرخ‌های سردوز با سرعت خیلی زیادی لبه پارچه‌ها را به بهترین شکل پاک‌دوزی می‌کنند. همچنین چرخ‌های سردوز با کمک تیغی که در آن‌ها تعبیه شده قسمت های اضافی پارچه را می‌برند و شکل یک‌نواختی و هماهنگی به لبه پارچه می‌دهند.

اساس کار سردوز سه نخ و پنج نخ 

  • سردوز سه نخ :

اساس کار سردوز سه نخ به این صورت است که قلاب زیر، نخی که سوزن حمل می‌کند را از آن می‌گیرد و بعد قلاب رو، آن نخ را از قلاب زیر می‌گیرد. با تکرار این چرخه، زنجیره‌ای از دوخت‌های زیگزاگ بوجود می‌آید.

این شکل از دوخت زیگزاگ برای لبه کارهای سبکی مثل انواع تیشرت مناسب است.

  • سردوز پنج نخ :

بیس کار دقیقا همان مراحلی است که سردوز سه نخ طی می‌کند اما یک دوخت مستقیم هم به آن اضاف می‌شود. به این صورت که یک سوزن و یک قلاب دیگر، دوختی راسته و مستقیم کنار دوخت قبلی ایجاد می‌کنند. که این دوخت باعث افزایش استحکام دوخت زیگزاگ اولیه در پارچه‌های ضخیمی مثل فوتر می‌شود.

 

کار با سردوز 5 نخ از نزدیک

کار با سردوز

 

شکل نهایی دوخت سردوز های سه نخ و پنج نخ 

  • سردوز سه نخ :

به صورت بخیه‌های هفتی‌ هشتی در کنار کار ایجاد می‌شوند. شکل و کیفیت دوخت سردوز هم به امکانات و مدل چرخ سردوزی که شما استفاده می‌کنید بستگی دارد.

  • سردوز پنج نخ :

علاوه بر دوخت زیگزاگ اولیه، یک راه دوخت مستقیم در کنار این دوخت اضاف می‌شود. شکل نهایی دوخت به صورت دو راه دوخت موازی در لبه پارچه است. برای درک بهتر این تفاوت به تصاویر زیر دقت کنید.

نمونه دوخت سردوز 5 نخ و سه نخ

مقایسه دوخت سردوز 5 نخ و 3 نخ

 

تفاوت ویژگی‌ ظاهری چرخ‌های سردوز پنج و سه نخ 

تفاوت در ظاهر سردوزها به این بستگی دارد که نوع سردوز صنعتی باشد یا خانگی. به طور کلی چرخ‌های صنعتی فضای بیشتری را اشغال می‌کنند. جنس بدنه چرخ‌های صنعتی اکثرا از فلز و آلیاژ های فلزی است. این درحالی است که جنس نمونه‌های خانگی این چرخ‌ها عموما از پلاستیک فشرده است. همچنین چرخ‌های صنعتی همراه خود میز مخصوص و لوازم جانبی دیگر مثل ظرفی مخصوص اضافات پارچه دارند.

سردوز خانگی

سردوز خانگی

 

سردوز صنعتی

سردوز صنعتی

 

نخ و سوزن‌ مخصوص سردوزهای سه نخ و پنج نخ با هم فرق دارند ؟

به طور کلی سوزن و نخی که برای چرخ‌های سردوز سه نخ و پنج نخ استفاده می‌شود با هم تفاوتی ندارند .

اما این نخ و سوزن‌ها با سوزن و نخ‌های معمولی فرق دارند . معمولا از مدل سوزن  DC. 27  برای چرخ‌های سردوز استفاده می‌شود. دوک نخ سردوز متراژ بالاتری نخ نسبت به دوک‌های نخ معمولی دارد.

 

دوک‌های نخ سردوز

دوک‌های نخ سردوز

 

تفاوت سردوزهای سه نخ و پنج نخ از نظر قیمت

چرخ‌های سردوز هم از قاعده “هرچقدر پول بدهی همان‌قدر آش میخوری!” مستثنی نیستند. در حقیقت با توجه به امکانات، آپشن‌ها و لوازم جانبی که هر سردوز دارد قیمت پایه سردوز‌ها متغیر است. همچنین به طور کلی چرخ‌های سردوز صنعتی نسبت به سردوزهای خانگی گران تر هستند. درنهایت آیتم‌های زیادی روی قیمت چرخ سردوزها تاثیر می‌گذارند. یکی از این آیتم‌ها برند چرخ سردوز است.

تفاوت سردوزهای سه نخ و پنج نخ از نظر کاربری

چرخ‌های سردوز محدودیتی برای جنس پارچه مورد استفاده ندارند و برای طیف گسترده‌ای از پارچه‌ها استفاده می‌شوند. از لطیف ترین پارچه‌ها (مثل ابریشم و ساتن) تا ضخیم ترین آن‌ها (مثل فرش، فوتر و جین) را میشود با سردوز، سردوزی کرد. البته این موضوع به این ربطی ندارد که شما سردوز سه نخ دارید یا پنج نخ. به این بستگی دارد که برای مثال چرخ سه نخ شما مناسب چه پارچه‌هایی است.

معرفی چند برند معروف چرخ‌های سردوز پنج نخ و سه نخ

  • سردوز سه نخ :

سردوزهای سه نخ در انواع خانگی و صنعتی تولید می‌شوند. از معروف‌ترین چرخ‌های سردوز خانگی می‌شود به چرخ سردوز پروانه و قاصدک اشاره کرد.

  • سردوز پنج نخ:

سردوزهای پنج نخ به خاطر ویژگی های خاصشان فقط به صورت چرخ‌های صنعتی تولید می‌شوند. یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین برندها در ایران برند رویانگ است.

سردوز پروانه

سردوز خانگی پروانه

 

امکان تبدیل سردوز پنج نخ به سه نخ وجود دارد

بله شما می‌توانید با کمک یک فرد مطلع در این زمینه چرخ سردوز 5 نختان را به 3 نخ تبدیل کنید.

در نهایت اینطور نیست که تصور کنید به عنوان مثال چرخ سردوز پنج نخ بهتر از سردوز سه نخ است و کارخانه‌ها باید تولید چرخ سه نخ را هرچه زود تر متوقف کنند! همینطور که متوجه شدید این چرخ‌ها هیچ برتری نسبت به هم ندارند. این چرخ‌های سردوز متنوع، با توجه به نیازهای متفاوتی که در بازار تقاضا وجود دارد تولید می‌شوند. حالا شما بگویید، سردوز مناسب کار شما کدام است؟

 

1
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    مریم خرداد 5, 1400 پاسخ

    خیلی مفید و کامل بود