گلدوخت
سبد خرید خالی است.

6 نکته موثر برای دوخت پارچه ضخیم

دوخت پارچه ضخیم

چند تکنیک ساده برای دوخت پارچه ضخیم

استفاده از پارچه‌های ضخیم چالشی است که خیاطان عزیز در فصل پاییز و زمستان با آن مواجه‌اند. برخی از رایج‌ترین پارچه‌های فصول سرد شامل: کتان، فوتر، پارچه‌های پشمی و کشمیر هستند. دوخت پارچه‌ های ضخیم ممکن است سخت باشد اما غیرممکن نیست. به کمک چند ترفند ساده می‌توانید دوختی راحت و حرفه‌ای را تجربه کنید.

 

نکات مفیدی که برای دوخت پارچه‌های ضخیم باید بدانید:

به‌کارگیری این نکات ریز به هر خیاطی حتی تازه‌کارها، کمک می‌کند دوختی بی‌دردسر و ماهرانه داشته باشند.

 

  • آماده‌سازی پارچه‌های ضخیم برای دوخت

  1. بخاردادن پارچه

قبل از دوخت پارچه‌ های ضخیم بهتر است آن‌ها را با اتو بخار اتوکشی کنید. اجازه دهید بخار به داخل پارچه نفوذ کند. این کار پارچه را نرم‌تر می‌کند و باعث می‌شود حرکت سوزن به داخل آن راحت‌تر انجام شود. روش دیگر این است که مقداری صابون خشک روی پارچه بکشید تا سوزن راحت‌تر در پارچه فرو برود و دوخت بهتری داشته باشید.

 

 

دوخت پارچه ضخیم

  1. برش پارچه‌های ضخیم

برای برش پارچه‌های ضخیم به یک قیچی تیز نیاز دارید. قیچی‌های کند نه تنها برش را سخت می‌کنند، بلکه به دست شما هم آسیب می‌رسانند.

  • انتخاب قطعات مناسب برای دوخت پارچه ‌های ضخیم

تناسب نخ و سوزن با ضخامت پارچه اهمیت زیادی دارد. پس باید به آن توجه کنید.

 

دوخت پارچه ضخیم

  1. سوزن

سوزن چرخ خیاطی سایزهای مختلفی دارد. سایزهای بزرگ‌تر برای پارچه‌های ضخیم‌تر و سوزن‌های ظریف‌تر برای پارچه‌های نازک‌تر استفاده می‌شوند. سوزن شماره 14 تا 16 انتخاب مناسبی برای پارچه‌های فاستونی پشمی، ماهوت و کتان زبر هستند.

  1. نخ

نخ‌های سنگین مختص دوخت پارچه‌ های ضخیم هستند. نخ‌های پلی‌استر با پوشش پنبه‌ای و یا نخ دوبل بهترین انتخاب‌ها هستند.

حتماً دقت داشته باشید که برای سوزن و ماسوره از یک نوع نخ استفاده کنید.

 

  • تنظیمات چرخ خیاطی متناسب با پارچه‌های ضخیم

اگر از چرخ خیاطی خانگی استفاده می‌کنید، قبل از شروع دوخت، با مطالعه و بررسی دفترچه راهنمای چرخ خیاطی خود، اطمینان حاصل کنید که توانایی مدیریت و دوخت پارچه ‌های ضخیم را دارد.

  1. پایه

پایه کمکی ضخیم‌دوز دوخت پارچه‌های ضخیم را آسان‌تر می‌کند. با توجه به جنس پارچه، پایه تفلون، غلطکی و یا پایه چندمنظوره نیز کاربرد دارند.

پایه ضخیم دوز

  1. تنظیم فشار پایه

ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که فشار پایه بر روی پارچه مناسب باشد. درمورد پارچه‌های ضخیم بهتر است اهرم پای پرس را قدری بالا ببرید تا پارچه به خوبی زیر پایه جای بگیرد. برخی برندهای چرخ خیاطی خانگی مثل: مارشال و برلیانت، مجهز به سیستم فشار پایه هستند.

  1. طول کوک

طول کوک بستگی به ضخامت پارچه دارد. پارچه‌های ضخیم را با طول کوک 3 و پارچه‌های ضخیم‌تر را با طول کوک 3.5 بدوزید.

  1. کشش نخ

مشکلاتی نظیر: کوک‌های خالی، پارگی نخ، شکستن سوزن و… ناشی از عدم تناسب کشش نخ با جنس پارچه است. تنظیمات کشش نخ را براساس نوع چرخ خیاطی خود و به کمک دفترچه راهنما انجام دهید.

 

 

  • تکنیک‌های دوخت پارچه ‌های ضخیم

  1. تکه‌های لباس و درزها

سعی کنید مدل‌هایی ساده با کمترین برش انتخاب کنید. توجه داشته باشید که تکه‌هایی نظیر جیب و یقه‌ لباس‌های زمستانی مثل پالتو را باید بزرگتر از حد معمول طراحی کنید تا شکیل‌تر شود، چون با توجه به اینکه پارچه ضخیم است نتیجه نهایی کوچکتر از آنچه در نظر گرفتید دیده می‌شود. با چیدن اضافات پارچه، درزها را سبک کنید. 

 

برش‌های کمتر دوخت تمیزتر

  1. گیره نگهدارنده

نگه داشتن چند لایه پارچه با سوزن، خصوصاً وقتی پارچه ضخیم است امری غیرممکن است. در این‌ صورت، گیره نگهدارنده یا حتی گیره کاغذ یا لباس جایگزین بسیار مناسبی است.

  • تمیزدوزی و نهایی سازی دوخت

  1. اتو و پرس درزها

هر مرحله از دوخت را که انجام می‌دهید حتماً اتو بکشید. از اتوی بخار استفاده کنید و درجه اتو را متناسب با جنس پارچه تنظیم کنید تا پارچه آسیبی نبیند. بعد از برداشتن اتو در هر مرحله، درز را به کمک یک جسم سنگین پرس کنید. درمورد پارچه‌های ضخیم نیاز است این مراحل را با صبر و حوصله بیشتری انجام دهید. هرچقدر وقت صرف کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت.

 

  1. تمیزدوزی لبه‌ها

بسیار مهم است که لبه‌های لباس سنگین و حجیم نباشند. پس دوزی، دوخت زیگزاگ و بخیه‌های نامرئی، تأثیر چشمگیری در ایستایی زیباتر لباس دارند. 

دوخت پارچه‌ های ضخیم آسان است به شرط این‌که از ابزار درست استفاده کنید و در انتخاب تکنیک‌های دوخت دقت کنید. داشتن یک چرخ خیاطی خانگی خوب و مجهز تجربه دوختی حرفه‌ای و لذت‌بخش را برایتان فراهم می‌کند. درمورد انواع چرخ خیاطی خانگی اطلاعات کامل کسب کنید تا موقع خرید تصمیم درستی بگیرید. شما از چرخ خیاطی خانگی خود رضایت دارید؟

 

 

2
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    زهره مرداد 28, 1402 پاسخ

    سپاس خیلی کاربردی و مفید بود. پاینده باشید

      admin مهر 8, 1402 پاسخ

      سلامت باشید انشاالله