گلدوخت
سبد خرید خالی است.

دوخت پارچه چرم با چرخ خیاطی

دوخت پارچه چرم با چرخ خیاطی

دوخت پارچه چرم با چرخ خیاطی

 

محصولات چرمی بسیار جذاب و مورد استقبال هستند. چرم از جمله بادوام‌ترین متریال محسوب می‌شود و البته روند تولید آن هم مشکل و پر دردسر است. چرم محصولی ضخیم و مقاوم است و دوخت آن به‌راحتی امکان پذیر نیست. برای دوخت چرم نیاز به چرخ خیاطی و سوزن مخصوص است. اما به هرحال با انتخاب یک چرخ خیاطی مناسب می‌توانید محصولات چرمی را به‌راحتی تولید کنید و از سود آن بهره‌مند شوید.

چرخ خیاطی چرم دوزی

مشکلی که در زمینه تولید محصولات کیف و کفش چرمی و دوخت چرم وجود دارد این است که شما نمی‌توانید به شکل آزمون و خطا کاری را انجام دهید. وقتی شما شروع به خیاطی با چرخ چرم‌دوزی می‌کنید، روی چرم سوراخی ایجاد می‌شود که دائمی است و باید در محل مناسب این کار انجام شود. هم‌چنین بهترین ماشین‌های چرخ خیاطی چرمی نیز می‌توانند گزینه طول بخیه درشت‌تری را برای شما فراهم کنند. بخیه‌های درشت‌تر برای چرم بهتر است زیرا باعث ایجاد درز قوی‌تر، ایمن‌تر و زیباتری می‌شود.

هنگامی که نسبت به چرخ‌خیاطی و یا سوزن خود شک دارید، از ضایعات چرمی و یا قسمت‌هایی که قابل استفاده نیستند، استفاده کنید و نحوه واکنش ماشین چرخ‌خیاطی شما نسبت به آن را آزمایش کنید. اگر چرخ‌خیاطی که در حال حاضر در دسترس دارید به شما اجازه نمی‌دهد که چرم را خیاطی کنید، بهترین کار این است که چرخ‌خیاطی مخصوص این کار را تهیه کنید.

 

انواع چرخ خیاطی برای دوخت محصولات چرم

برای خرید یک چرخ‌خیاطی مناسب، باید عواملی را مدنظر داشته باشید. اگر علاقه‌مند به تولید محصولات چرمی مثل کیف چرم هستید، باید چرخ چرم‌دوزی مناسبی را انتخاب کنید تا این امر به آسانی انجام شود. این‌طور نیست که یک نوع چرخ چرم‌دوزی برای دوخت انواع و اقسام چرم‌ها به‌کار بیاید. برخی چرخ‌های چرم‌دوزی هم هستند که امکانات بیشتری دارند؛ مثل چراغ LED یا سیستم روغن‌کاری که همین مسئله می‌تواند روی قیمت خرید چرخ خیاطی مناسب دوخت چرم موثر باشد.

 

نکات دوخت چرم

چرخ صنعتی دو پایه

چرخ‌های دو پایه صنعتی بهترین گزینه برای دوخت کیف چرمی هستند. روند کار این چرخ‌ها مثل راه رفتن انسان است و دو پایه بودنشان علت نام‌گذاری آن‌ها به این اسم است.
چرخ چرم‌دوزی دو پایه بر اساس عواملی مثل برند، نوع کمپلت، سرعت و میزان دور موتور، گام دوخت و ضخامت دوخت به‌همراه ارتفاع پایه با هم متفاوت هستند و شما در زمان انتخاب باید به این موضوعات توجه داشته باشید.

 

چرخ خیاطی صنعتی

چرخ خیاطی ژوکی مدل Juki 2100

 

چرخ بطر

چرخ دیگری که برای دوخت چرم مناسب است، چرخ بطر نام دارد. چرخ بطر همان کارایی چرخ معمولی را دارد با این تفاوت که بازوی آن استوانه‌ای بوده و برای دوخت محصولاتی که نیاز به چرخاندن هنگام دوخت دارند به‌کار می‌رود.

 

چرخ دوپایه یا بطر یا راسته دوز؟

سوالی که بسیاری از افراد در ابتدای کار دارند این است که چرخ راسته‌دوز تهیه کنم یا چرخ بطر و یا هر دو؟ جواب این سوال این است که حدود ۸۰ درصد کیف‌های چرمی را می‌توان با چرخ‌های راسته‌دوز دو پایه دوخت و فقط برای دوخت ۲۰ درصد کیف‌ها نیاز به چرخ بطر دارید.
پس تقریبا دوخت اکثر کیف‌ها با چرخ راسته دوز ممکن بوده و نیازی به تهیه چرخ بطر ندارید. پس خرید چرخ بطر به‌دلیل محدودیت دوخت کیف با این نوع چرخ‌ها و همین‌طور به‌خاطر قیمت بالای آن نسبت به چرخ راسته‌دوز، برای شروع کار توصیه نمی‌شود. درحقیقت چرخ بطر یک چرخ تکمیلی بوده و معمولا کیف‌های چرمی را با چرخ راسته دوز می‌دوزند و فقط در قسمت‌هایی که امکان دوخت با این چرخ وجود نداشته باشد، از بطر استفاده می‌کنند.
بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین کار این است که ابتدا چرخ راسته‌دوز و دستگاه لویس را تهیه کنید و با درآمدی که از طریق کار با این دستگاه‌ها به‌دست می‌آورید، چرخ بطر را بخرید.

 

 

دوخت چرم

دستگاه لویس چیست؟

چرم طبیعی معمولا ضخامتی بیشتر از چرم مصنوعی دارد. در کیف‌هایی که با چرم مصنوعی ساخته می‌شوند لبه چرم به‌راحتی به سمت داخل برگشته و دوخت می‌شود، اما این عمل در چرم طبیعی به‌راحتی امکان‌پذیر نیست و ظاهر مورد قبولی پیدا نمی‌کند. برای این منظور لبه‌ی پشت چرم قبل از هر کاری به‌وسیله ابزاری به نام چاقوی لویس نازک می‌شود. به نازک کردن پشت چرم لویس کاری گفته می‌شود.
نکته نهایی این است که دستگاه لویس هم از جمله مواردی است که شما حتما برای تهیه محصولات چرمی به آن نیاز دارید. قطعا دستگاه لویس از ضروریات کار با چرم است و تهیه آن نسبت به چرخ راسته‌دوز هم اولویت دارد. حتی کسانی که چرم را به‌صورت دست‌دوز نیز کار می‌کنند، برای تولید کیف و محصولات چرمی بهتر،‌ باید آن را تهیه کنند.

 

مبانی دوخت چرم

انواع مختلفی از دوخت برای چرم‌دوزی وجود دارد که بعضی از آن‌ها زمانی به‌کار می‌رود که چرم‌کار قصد پرداخت لبه‌های چرم را ندارد. معمولا این مدل دوخت‌ها سبب زیبایی بسیار زیاد محصول می‌شود. از دوخت‌های تزئینی مانند: رومی ، دندان موشی و دوخت کج و … استفاده می‌شود. اما در بعضی از مواقع چرم‌کار از دوخت‌هایی مانند دو سوزنه و ساده استفاده می‌کند و پس از دوخت، لبه‌های چرم را پرداخت می‌کند که در بعضی موارد باعث افزایش زیبایی محصول پایانی می‌شود.

عملیات دوخت چرم بعد از مدتی سبب آسیب ‌رسیدن به سوزن و یا کند شدن آن می‌شود و هم‌چنین باعث می‌شود که سوزن چرخ‌خیاطی شما بشکند. عمدتا این قضیه باعث آسیب رساندن جدی به کمپلت نیز می‌شود. لذا انتخاب سوزن در هنگام دوخت چرم و به‌طور مداوم عوض کردن آن بسیار مهم است.

انواع نخ مناسب دوخت چرم

انتخاب نخ مناسب از جمله موارد ضروری برای دوخت محصولات چرمی محسوب می‌شود. معمولا افرادی که با چرخ خیاطی مناسب آشنا هستند، نخ‌های مناسب را هم تشخیص می‌دهند. چرم جنس بسیار ضخیم و کلفتی دارد و طبیعتا باید نخی را برای دوخت آن انتخاب کرد که ضخامت لازم را داشته باشد و به‌راحتی پاره نشود.

هم‌چنین استفاده کردن از نخ مصنوعی یا پلاستیکی به‌جای نخ‌های پنبه‌ای می‌تواند گزینه بهتری باشد. البته نایلون و ریون هم انتخاب خوبی هستند. پلی‌استر با وزن مناسب هم می‌تواند به خوبی دوخت چرم را انجام دهد. انواع نخ‌هایی که می‌توان از آن‌ها برای چرم‌دوزی استفاده کرد شامل موارد زیر هستند:

نخ ابریشم معمولی

مناسب برای دوخت چرم‌های نازک

نخ ابریشم موم‌زده

نوع کاربردی نخ چرم، به نخ ابریشم موم‌زده مربوط است و برعکس مدل قبلی یک لایه مومی دارد. این لایه باعث ارتقا کیفیت و استحکام نخ شده و زیبایی آن را هم افزایش می‌دهد.

نخ تریشه

برای تزئین در چرم استفاده می‌شود. این نوع نخ نیز جنس چرمی دارد که هم با چرخ و هم با دست دوخته می‌شود.

پارچه چرم

چرخ‌خیاطی خانگی برای دوخت‌ چرم مناسب است؟

دو نوع اصلی چرخ‌خیاطی چرمی وجود دارد که امروز افراد از آن استفاده می‌کنند و در بازار یافت می‌شود : چرخ‌خیاطی خانگی و چرخ خیاطی صنعتی. چرخ‌خیاطی خانگی به شما امکان دوختن بعضی از پارچه‌های چرمی که نازک هستند را می‌دهد. اما اگر نیاز به دوختن هر چیزی ضخیم‌تر از این را دارید، می‌بایست از چرخ‌خیاطی صنعتی ضخیم‌دوز و یا چرخ‌ خیاطی دو پایه استفاده کنید.
از جمله ویژگی‌های چرخ خیاطی صنعتی این است که حداکثر طول بخیه از ۴-۶ میلی‌متر به ۸-۱۰ میلی‌متر ارتقا یافته است. سرعت بخیه می‌تواند به بالاتر از ۲۵۰۰ بخیه در دقیقه برسد و هم‌چنین لازم‌ نیست هنگام دوختن استراحت کنید تا ماشین شما خنک شود.

البته نیاز به برخی از مراقبت‌ها هم وجود دارد. لازم است اجزای دستگاه جدید خود را بعد از هر جلسه، هم‌چنین پس از چند روز استفاده نکردن، روغن‌کاری کنید. دستگاه‌های مسکونی برای پروژه‌های چرمی سبک، بسیار عالی هستند. اگر تعدادی از محصولات چرمی ضخیم برای خیاطی دارید، می‌توانید پس از مدتی در یک ماشین صنعتی، سرمایه‌گذاری کنید.

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی درباره دوخت چرم و نکات مربوط به آن عنوان کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

 

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*