گلدوخت
سبد خرید خالی است.

روغن کاری چرخ خیاطی: نکات مهمی که نمی‌دانستید!

روغن چرخ خیاطی برای نرم کردن انواع ماشین‌های خیاطی و مدل‌ها به کار می‌رود. اگر به درستی انجام شود، می‌تواند کارکرد هر دو ماشین‌های خیاطی خانگی و صنعتی را بهبود بخشد. سابقا این روغن را از روان کننده‌های رایج می‌ساختند، اما یک طیف روغن‌های مصنوعی و طبیعی دیگری در دسترس هستند، که از منابعی مانند نارگیل ساخته می‌شوند. در این مطلب از فروشگاه اینترنتی گلدوخت ما به هر چیزی که لازم است شما درباره روغن چرخ خیاطی بدانید، انواعش و مهم‌تر از همه چگونگی روغن کاری چرخ خیاطی در خانه، می‌پردازیم. همچنین نکات کلی در مورد موادی که می‌توانید استفاده کنید و نگهداری از ماشینتان ذکر می‌کنیم.

 

انواع طبیعی روغن چرخ خیاطی

طیف گسترده‌ای از نرم کننده‌های طبیعی، امن و خانگی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. محصولاتی مانند روغن زیتون، نارگیل و سیلیکون که معمولا در آشپزخانه‌ها یافت می‌شود، می‌تواند به تنهایی یا به صورت ترکیب شده برای ساخت یک روان کننده مناسب چرخ شما، مورد استفاده قرار گیرد. این روغن‌ها طبیعی و نسبتا ارزان هستند، در نتیجه دست شما برای آزمون و خطا در مورد انتخاب بهترین گزینه، باز است. می‌توانید مقدار کمی از انواع این روغن‌ها در مواقع مورد نیاز، بر روی چرختان امتحان کنید و بعد منتظر بمانید تا ببینید چطور به آن پاسخ می‌دهد و از بروز آسیب احتمالی، جلوگیری کنید.

 

روغن چرخ‌های صنعتی

ترکیبات استفاده شده در این روغن‌ها شبیه مواد به کار رفته در روان کننده‌های طبیعی هستند، با این تفاوت که بعضی از آن‌ها حاوی مواد معدنی سنگینی‌اند که برای انسان و محیط زیست خطرناک است. روان کننده‎‌های صنعتی غالبا دارای تفلون، پارافین و دیگر مواد شیمیایی خشن هستند و نباید در خانه مورد استفاده قرار گیرند.

چگونه چرخمان را روغن کاری کنیم؟

قبل از روغن کاری چرخ خیاطی، باید اطمینان حاصل کنید که از ترکیبات روغنتان و مراحل مهم آماده سازی چرخ، اطلاعات کافی دارید. این مراحل شامل تمیزکاری، تجهیزات، ابزار و لوازم یدکی مورد نیاز است. همیشه ابتدا اطمینان حاصل کنید که از محتویات دفترچه راهنما اطلاع دارید، بیشتر ماشین‌ها دارای تنظیمات و هشدارهای مختص خود هستند. اگر دفترچه در دسترستان نیست، با یک جستجو ساده نام و مدلش در سایت برند چرخ، یا به طور کلی در گوگل، دفترچه را در اختیار داشته باشید.

  • ابزار مناسب را جمع آوری کنید.

1-برای تمیز کاری از جنس‌های نرم استفاده کنید، پاک کننده‌های مخصوص گرد و غبار و برس‌هایی مانند قلم مو یا مسواک. مطمئن شوید فضا کافی برای قرار دادن برس درون دستگاه، بدون آسیب زدن به قطعات دیگر، وجود دارد. تمیزکاری، مهم‌ترین بخش قبل از روغن‌کاری چرخ است.

 

تمیز کردن چرخ خیاطی

برس تمیزکاری چرخ خیاطی

2- برای تعمیرات، مطمئن شوید که تنها از لوازم یدکی استفاده می‌کنید که مناسب مدل و تولید کننده چرخ شما هستند.

3- برای روغن کاری، نوع ترکیبات و محصولاتی که استفاده می‌کنید، مهم است.

4- برای ابزارهای اضافی، می‌توانید به طور مثال از کمپرس هوا برای پراکندن پرز و کثیفی‌ها استفاده کنید.

 

انواع لوازم جانبی چرخ خیاطی را از گلدوخت تهیه کنید!

 

  • چرخ را تمیز کنید.

1-قبل از شروع اطمینان حاصل کنید که تمام قطعات را خارج کرده‌اید و مانع انجام کارتان نمی‌شوند. نخ اضافی، صفحه دوخت، سوزن‌ها و قلاب باید خارج شود. مطمئن شوید چرخ به برق متصل نیست.

2- با استفاده از یک کمپرسور هوا پرزها را خارج کنید. این مرحله قبل از روغن کاری خیلی مهم است، زیرا اگر درست خارج نشوند روغن باعث می‌شود آن کثیفی‌ها و پرزها به دستگاه بچسبند و بیشتر در جای خودشان ثابت شوند. در هنگام استفاده از این دستگاه، آن را در فاصله 15 سانتی متری چرخ قرار دهید و باد را با یک زاویه کم به داخل هدایت کنید تا پرزها بیشتر به داخل نروند.

کمپرسور هوا چرخ خیاطی

کمپرسور هوا

3- از یک تکه پارچه گردگیری نرم استفاده کنید و سطوح و فضاهای وسیع‌تر را تمیز کنید. شما ممکن است بخواهید از یک پارچه نم‌دار برای تمیز کردن پرزها استفاده کنید؛ در این صورت پس از اتمام کار مطمئن شوید که تمام قطعات خشک شده‌اند.

 

  • روغن کاری و روان سازی

1-هنگامی که انواع روغن، مثلا روغن نارگیل را می‌ریزید، ابتدا به مقدار کم بزنید. مقدار اضافی روغن می‌تواند بعدا سخت پاک شود و حرکت اجزا داخلی دستگاه را کند سازد.

2- قطراتی از روغن را درون قطعات چرخ بریزید. اگر در مورد اینکه آیا چرختان احتیاج به روان کننده دارد یا نه، شک دارید؛ ببینید آیا قطعات داخلی چرخ در هنگام کار، با یکدیگر برخورد می‌کنند یا خیر.

3- اگر از مقدار روغن زیادی استفاده می‌کنید، حداقل از یک پارچه برای خشک کردن آن استفاده کنید.

4- کمی روغن درون محفظه ماکو بریزید تا کمپلت آن نیز چرب شود. این قسمت همان بخش حلقه مانندی است که به دور ماکو قرار گرفته است. به این وسیله مطمئن می‌شوید که آن قسمت کاملا نرم شده و قطعات هیچ اصطحکاکی با هم ندارند. اگر مدل چرختان به صورتی است که ماکو به شکل افقی قرار گرفته، فقط چند قطره به حفره میانی ماسوره بچکانید.

5- در هنگام روغن کاری دقت کنید که روغن به تمام قسمت‌های مورد نظر پخش شده و به تمام شیارها نفوذ کرده است. برای این کار می‌توانید به طور مثال محفظه ماکو را چند بار با دست بچرخانید.

6- سوزن، ماسوره، پایه دوخت و صفحه دوخت را روغن نزنید، این کار قطعات شما را چسبناک و لکه می‌کند.

7- بعد از اتمام کار، دقت کنید که هر قطعه را سرجای خود و به شیوه درستش جایگذاری کنید تا در دوخت بعد مشکلی به وجود نیاید.

 

روغن کاری چرخ خیاطی

روغن کاری چرخ خیاطی

  • نکات روغن کاری چرخ خیاطی

1-در هر مقطعی، اگر احساس کردید که نمی‌دانید روغن کاری چرخ خیاطی چگونه انجام می‌شود، یا مدل چرختان خیلی خاص بود، حتما قسمت دستورالعمل‌های تمیزکاری، نرم سازی و تعمیر دفترچه راهنما را مطالعه کنید. دقت کنید؛ بعضی چرخ‎‌ها احتیاجی به روغن کاری ندارند و این در دفترچه‌شان نیز ذکر شده است.

2- به نوبت و بخش بخش قسمت‌های مختلف چرختان را باز کرده و تمیز یا روغن کاری کنید. این کار از آسیب دیدن و شکستن قطعات مختلف چرخ جلوگیری می‌کند و خطر گم شدن تکه‌های مختلف را کاهش می‌دهد.

3- اینکه چرختان را به طور منظم و مداوم تمیز و روغن کاری کنید، اهمیت زیادی دارد. شما با این کار مطمئن می‌شوید که چرخ خیاطی‌تان عملکردش را به خوبی انجام می‌دهد.

  • هشدارها برای روغن کاری چرخ خیاطی

1-باز هم تاکید می‌کنیم که در طی این پروسه، مطمئن شوید که ماشین به برق متصل نیست. در غیر این صورت ممکن است در هنگام جا به جا کردن سوزن و قطعات مختلف، متحمل آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری شوید.

2- اگر می‌خواهید از روغن‌هایی جز انواع طبیعی‌اش استفاده کنید، حتما از ترکیباتش مطمئن شوید. به طور مثال روغن ماشین یا روغن دبلیو دی 40 مناسب نیستند.

3- روغن کاری معمولا برای چرخی توصیه می‌شود که مدام در حال استفاده است. اگرچرختان را روغن کاری کنید و سپس برای مدت طولانی هیچ استفاده‌ای از آن نکنید، ذرات غبار به همراه روغن به درون دستگاه می‌چسبند و ایجاد مشکل می‍کنند. در چنین حالتی باید دستگاه را پیش یک تعمیرگاه برای رفع گیرپاچ ببرید.

همان‌طور که مشاهده کردید، روغن کاری چرخ خیاطی کار سخت و پیچیده‌ای نیست. اما انجام دادن آن اهمیت بسیار زیادی دارد و حتی می‌توان گفت کارکرد و عمر مفید چرختان به آن بستگی دارد

1
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    رضایی اسفند 26, 1401 پاسخ

    سلام من روی تسمه چرخ خیاطی خونگی روغن ریختم و الان نمیدوزه باید چیکار کنم