گلدوخت
سبد خرید خالی است.

سوزن های خیاطی

سوزن های خیاطی

سوزن های خیاطی انواع مختلفی دارند که شما باید آن ها را بشناسید. امروز قصد داریم در مورد آن ها در سایت تخصصی گلدوخت صحبت کنیم. همراه ما باشید.

آیا شما تفاوت بین  سوزن های خیاطی سه گوش یا استرج را می دانید ؟

هنگام دوخت لباس ، باید چند آیتم را رعایت کنید :

الگوی دوخت ، قرقره نخ و پارچه. زمانی که از چرخ خیاطی استفاده می کنید ، نباید سوزن چرخ خیاطی را فراموش کنید، برای پارچه های مختلف باید از سوزن های متفاوت استفاده کرد.

نصب سوزن چرخ خیاطی

سوزن های خیاطی

سوزن های خیاطی

در اولین مرحله ، باید بخاطر داشته باشید که که برای دوخت جدید باید از سوزن جدید استفاده کنید. زمانی که شما اقدام به دوخت می کنید ، باید از مدل سوزن جدیدی استفاده کنید. سوزن چرخ خیاطی برای دوخت های مداوم و طولانی مدت درنظر گرفته نمی شود  این امر موجب کوک های خراب و ناهمانگ می شود. سوزن را می توان به روش های مختلف در چرخ خیاطی نصب کرد. در برخی ازموارد ، هنگامی که سوراخ سوزن به سمت بالا باشد می توان آن را در چرخ خیاطی جا زد  و برای مدل های دیگر زمانی که سوراخ سوزن به سمت طرفین است ، می توان سوزن را تغییر داد. زمانی که سوراخ یا چشم سورن به سمت روبه رو یا جلو است ، همیشه باید از چپ به راست آن را عوض کرد و بهتر است که کتاب راهنما چرخ خیاطی خود را مطالعه کنید.

مرتبط بخوانید: راهنمای جامع خرید چرخ خیاطی

اندازه ها

زمانی که سوزن ها را مشاهده می کنید ، دو عدد بر روی آن می بینید. که همان اندازه سوزن چرخ خیاطی است و در بیشتر سوزن های چرخ خیاطی  نشانگر اندازه  در کشورهای اروپایی و امریکایی است. سوزن های اروپایی دارای اندازه های 60 تا 110 و سوزن های آمریکایی دارای اندازه های 8 تا 18 می باشد که و شما می توانید فهرست اندازه سوزن ها را ملاحظه کنید. قانون کلی این است که اگر پارچه ضخیم باشد از سوزن بزرگتر و اگر پارچه نازک باشد از سوزن کوچکتر استفاده می شود.

انواع سوزن های خیاطی

سوزن های سه گوش

سوزن های چرخ خیاطی سه گوش  بسیار متداول هستند و تقریبا برای تمامی پارچه ها به کار می روند. زمانی که بر روی پارچه های متداول پشمی دوخت و دوز انجام می دهید تنها باید انواع سوزن های سه گوش را برای چرخ استفاده کنید. این سوزن های سه گوش غالبا در اندازه های مختلف در درون بسته های کوچک قرار دارند و جزء بهترین سوزن های دوخت می باشند. تنها به خاطر داشته باشید که هرچقدر پارچه نازکتر باشد ، باید از سوزن کوچکتر و ظریف تری استفاده کنید.

سوزن های استرچ

سوزن های استرچ دومی نوع مورد استفاده و مرسوم سوزن های چرخ خیاطی هستند این سوزن ها از طول و عرض کش می اسند و برای دوخت پارچه های کشباف به کار می روند. این سوزن ها دارای یک نقطه تیره هستند که معمولا برای اجتناب از لیز خوردن پارچه های کشباف می باشد. و بیشتر برای پارچه های نرم و قابلیت کشسانی بالا مانند لباس شنا به کار می روند.

سوزن جین

زمانی که می خوهاید پارچه جین را بدوزید ، باید از سوزنی مخصوص استفاده کنید. این سوزن برای نفوذ به پارچه های بسیار ضخیم مانند جین به کار می رود تا میزان شکستن سوزن یا لیز خوردن آن استفاده می شود. در بسته سوزن ، شما می توانید انواع مختلف سوزن های جین را بیابید و بزرگترین اندازه سوزن استفاده برید. برای پارچه های لی مانند جین باید از پارچه لی نازکتری استفاده کنید ( تا دوخت های کمتری در آن زده شود ) و به طبع از سوزن کوچکتری استفاده می کنید. اگر شلوار لی شما ضخیم باشد باید از سوزن سر سوخته یا سرسیاه استفاده کنید و سپس برای دوخت های بالایی از سوزن جین استفاده کنید.

سوزن چرم دوزی

اگر شما می خواهید بر روی پارچه های چرمی ، چرم مصنوعی یا پارچه های ضخیم غیرپشمی دوخت و دوز انجام دهید باید از سوزن چرم دوزی استفاده کنید. که بسیار تیز هستند و بر روی بافت پارچه حفره های ایجاد می کند. باید بخاطر داشته باشید که با سرعت بسیار اهسته ی بدوزید و مراقب باشید زیرا اگر شما سوراخی بر روی بافت چرم ایجاد کنید ، آن سوراخ قابل مشاهده است. در اینجا باید از پایه تفلونی استفاده کنید زیرا پایه فلزی به چرم نمی چسبد و ای امر موجب لیز خورد پارچه چرمی می شود.

مرتبط بخوانید:آموزش خیاطی به کودکان

سوزن گلدوزی

اگر شما می خواهید بر روی پارچه گلدوزی کنید باید از سوزن مخصوص آن استفاده کنید. سوزن های گلدوزی تنها برای نخ های مخصوص گلدوزی تعبیه شدند و شکل های مختلفی دارند که جلوی اصطکاک با پارچه را می گیرند و به شما این اجازه را می دهد تا به راحتی بر روی پارچه گلدوزی انجام دهید.

سوزن فلزی یا متالیکا

زمانی که شما می خواهید تعدادی تزیئن های پر زرق و برق اضافه کنید یا از نخ های شبه فلزی استفاده کنید باید از سوزنی که با نخ شبه فلزی هم سو است ، استفاده کنید ، این سوزن ها دارای چشم بزرگی و میله ی مناسب و نوکی تیز هستند تا از خرد شدن یا شکستن سوزن جلوگیری کنند. این سوزن حتی برای پارچه های تک کرکی هم استفاده می شود.

انواع مختلفی از سوزن های خیاطی وجود دارند که در اینجا به آنها اشاره نشده است  که شامل سوزن تکه دوزی ، سوزن لبه دوزی سوزن دوقلو سه قلو هستند. بدون شک ، با بررسی بسته سوزن چرخ خیاطی خود می توانید سوزن سازگار با پارچه خود را پیدا کنید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*